پایان کار الکسا

سایت الکسا (Alexa) سال ۱۹۹۶ کار خود را به عنوان سایت آنالیزکننده ترافیک وب‌سایت‌ها آغاز کرد. پس از مدتی فعالیت، رتبه‌بندی سایت توسط الکسا در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت. سه سال پس از آغاز فعالیت، آمازون این مجموعه را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خرید. حالا پس از ۲۵ سال فعالیت و تلاش سایت‌ها برای این‌که در رتبه‌بندی این سایت بتوانند در صدر باشند، الکسا اعلام کرد، اول می ۲۰۲۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) به کار خود پایان می‌دهد.

اگرچه الکسا در کشور‌های دیگر از جایگاه چندانی برخوردار نبود، اما در کشور ما معیاری مهم برای کاربران، به‌ویژه تبلیغ‌دهندگان به شمار می‌رفت. حتی در میان استارت‌آپ‌ها، سازمان‌ها و روابط‌عمومی‌ها رنکینگ الکسا همواره یکی از شاخص‌های کلیدی و رقابتی شمرده می‌شد و گروهی از ادعای «افزایش رنک الکسا» طی سال‌های اخیر پول‌های کلانی به جیب زده‌اند.

این رقابت عجیب و بی‌منطق باعث شده بود که روش‌های تقلب برای افزایش رتبه یک سایت بین سئوکاران بسیار رایج شود. درواقع، زمانی که یک شرکت می‌خواست در یک سایت تبلیغات کند، قبل از هر چیز به الکسا مراجعه می‌کرد تا از رتبه آن باخبر شود.

سازمان‌ها هم بودجه‌های هنگفتی برای افزایش رنک سایت خودشان در الکسا هزینه می‌کردند. نکته‌ای که در این میان مغفول می‌ماند، میزان تأثیرگذاری آن سایت بود. ناگفته نماند که بسیاری از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و حتی استارت‌آپ‌ها به همین روش‌ها روی می‌آوردند تا تعرفه تبلیغات خود و ارزش‌گذاری خود را افزایش دهند.

پایان کار الکسا

تاثیرات پایان کار الکسا

پایان کار الکسا با توجه به اعلام قبلی آمازون و وجود جایگزین های مناسب تاثیر چندانی در تبلیغات آنلاین نخواهد داشت. رامین محرم نیا، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی علت این موضوع را عادت کردن کاربران به این ابزار برای مقایسه و سنجش می‌داند و می‌گوید: «نبود الکسا برای افراد غیرحرفه‌ای تمایز بین سایت‌ها را دشوار می‌کند، اما حرفه ای‌ها بدون دسترسی به GoogleAnalytics و ابزار‌های آمارگیری سایت، با استفاده از روش‌های دیگر متوجه تعداد بازدیدکننده‌ها می‌شوند.» به‌گفته او «دوران اینکه با چند تریک ساده رتبه الکسا را پایین بیاوریم تمام شده و توجیه کردن کارفرما که بازدید زیاد شده پس چرا رتبه الکسا بالارفته هم تمام شد الکسا معیار دقیق و درستی نبود مخصوا برای سئوکارها که ملاک های مهم تری دارند و رتبه الکسا هم مانند دامین اتوریتی یک عدد است که به راحتی می شود دستکاری کرد».

بهترین جایگزین الکسا

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های الکسا برای سئوکاران، یافتن کلمات کلیدی پر بازدید و بررسی عبارات کلیدی رقبا بود. در شرایط امروز و با توجه به بازنشسته شدن الکسا، بهترین جایگزین برای این ابزار سیمیلار وب (similar web) خواهد بود. البته که این ابزار کاربردی همزمان با الکسا نیز توسط کارشناسان سئو، مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما با وجود کاربردی‌تر بودن سیمیلار وب، ابزار الکسا در بین عوام جا افتاده‌تر بود.

سه دلیل اصلی سبب می‌شود که سیمیلار وب در میان افراد متخصص، محبوب‌تر از الکسا باشد. این ۳ دلیل عبارتند از:

۱. عدم ارائه آمار دقیق توسط الکسا
۲. هزینه‌های سنگین برای فعال کردن برخی خدمات در الکسا
۳. امکان تقلب در رتبه الکسا

بر خلاف الکسا، سیمیلار وب آمار دقیق‌تری را در اختیار متخصصین قرار می‌دهد و انتظار می‌رود این ابزار، جانشین خوبی برای الکسا باشد. ابزاری تخصصی و کاربردی که به کیفیت حقیقی سایت اهمیت می‌دهد و امکان تقلب در آن وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه طراحی سایت و سئو با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *