جادی میرمیرانی، هکر خندون و برنامه نویس خوشحال

از وبسایت امیرحسین قربان حسینی

قبل از هرچیزی که رسم هست، این را باید بگویم که این مقاله بصورت کاملا دلی برای جادی میرمیرانی نوشته شده است؛ برخی از متون این مقاله برگرفته از منابع معتبر و مصاحبه‌ها در وبسایت‌ها درباره جادی است.

این مقاله در روزهایی نوشته شده است که در طول شبانه‌روز احساساتی را همچون ترس، خشم، غم، امید و دلتنگی را تجربه می‌کنیم. این نوشته را در لحظاتی نوشتم که یک چشمم خون و یک چشمم گریه است و همه‌ی ما لحظاتی را احساس کردیم که تا قبل از این اتفاقات در زندگی به چشم ندیده بودیم و احساس نکردیم.

می‌دانیم که این روزها بخشی از تاریخ پرافتخار ایران خواهد شد و برای نسل آینده سرزمینمان غرورآفرین است، رشادت و شجاعت نوجوانان و جوانان در این برهه از تاریخ ایران افتخارآمیز است. تاریخ همیشه در حال تکرار است و خودش را به ما یادآوری می‌کند و یادمان نرود که در این روزها بیشتر از قبل تاریخ بخوانیم و بدانیم که چه بر ما گذشته است، عبرت گرفتن و دانستن از آن چیزی که بر ما گذشته برای آینده‌مان بسیار مهم است.

جادی میرمیرانی، شاید کمتر کسی باشد در این روزها که این نام را نشنیده است! امیرعماد میرمیرانی معروف به جادی که یکی از فعالان حوزه آی‌تی است و همینطور یکی از افراد سرشناس اکوسیستم برنامه نویسی و نرم افزار ایران به حساب می‌آید. جادی برای بسیاری از افراد فعال در حوزه کامپیوتر، نماد یک فرد خوش انرژی و توانمند است که همیشه سعی داشته تا دانش خودش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

اما چرا جادی؟ به گفته‌ی امیرعماد میرمیرانی که در وبسایت شخصی خودش نوشته است:

جادی یک اسم مستعار است. البته نه به معنی مخفی بودن. من در دنیا دو تا جادی بیشتر ندیدم و در نتیجه جادی برام شده یک امضا. جادی معنی خاصی هم نداره. یعنی نه اینکه نداشته باشه، معمولا نمیگم.

جادی متولد سال ۱۳۵۶ است و در حدود ۲۰ سال سابقه کاری در زمینه آی‌تی دارد و تا به امروز با شرکت‌های تکنولوژی بسیاری در ایران همکاری داشته است. تحصیلات وی در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی برق (مخابرات) دانشگاه خواجه نصیر بوده است و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داده است. جادی میرمیرانی در اکوسیستم تکنولوژی ایران معروف به هکر خندان، برنامه نویس خوشحال و مدیر سیستم است که با دانش بسیار زیادی که در زمینه برنامه نویسی و نرم افزار دارد توانسته در حوزه امنیت و شبکه فعالیت کند.

از مجموعه فعالیت‌های جادی که باعث محبوبیت او شده است، دوره‌های آموزشی که در زمینه برنامه نویسی دارد می‌باشد. جادی در تمامی دوره‌های آموزشی خود همچون دوره لینوکس و دوره برنامه نویسی پایتون سعی داشته و تلاش کرده است تا مطالب را به جذاب‌ترین شکل ممکن آموزش دهد. جادی تا اکنون در حدود بالای ۵۰ هزار شاگرد داشته است که دوره‌های آموزشی وی از طریق کانال یوتیوبش و سایت‌های آموزشی همچون مکتب خونه، فرادرس و GoToClass در دسترس قرار دارد.

جادی در بخشی از معرفی خودش در وبسایتش اینگونه نوشته است:

من برق / مخابرات خوندم و بعد فوق لیسانس جامعه شناسی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم باید بگم آزادی. در درجه دوم می‌رسیم به مشتقات آزادی که می‌شه آزادی بیان و سیستم‌عامل گنو/لینوکس. کامپیوترها و شبکه‌ها همیشه به خاطر خواصشون برام جذاب بودن. تفننی اسکریپ‌نویسی می‌کنم (پرل، پایتون یا هر چیز دیگه) و می‌خونم (کتاب، وب‌سایت‌ها و تقریبا هر چیز دیگه).

جادی از مسیر ورودش به دنیای کامپیوتر و برنامه نویسی می‌گوید که ازعلاقه شخصی شروع شده و حمایت خانواده‌ باعث شده است تا از بچگی با کامپیوترها بزرگ بشوم، تقریبا از شش سالگی یک کامپیوتر قابل برنامه نویسی داشتم و در زمان تحصیل تا مقطع راهنمایی با زبان سی شارپ کار می‌کردم؛ در مقطع دبیرستان وقتی که اولین شبکه‌های کامپیوتری به ایران رسیده بود با افرادی آشنا شدم که باعث آشنایی من با لینوکس شدند و ماجرا ادامه داشت که با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا شدم و تصمیم گرفتم که یادگیری و آموزش آن را شروع کنم.

بسیاری از ما جادی میرمیرانی را با پادکست معروفش به نام «رادیو گیک» که از سال ۱۳۹۴ همیشه بصورت ویدیوکست روی کانال یوتیوبش منتشر می‌کند می‌شناسیم، جادی در تمامی اپیزودهایش با موضوعات متفاوت و جذابی که انتخاب می‌کند سعی دارد تا نگاه ما را به دنیای اطراف خود در بحث فناوری و تکنولوژی دقیق‌تر کند و آگاهی‌مان را افزایش دهد. جادی معتقد است برای پیشرفت، آسانسور وجود ندارد بلکه ‌باید قدم به قدم رشد کرد.

درمورد پادکست رادیو گیک جادی باید به این اشاره کرد که جادی میرمیرانی یک گیک به تمام معناست و از طرفی عاشق جامعه شناسی است. رادیو گیک توانسته است دو موضوع تکنولوژی و جامعه شناسی را با هم ترکیب کند و نگاهی متفاوت به دنیای تکنولوژی از دید جامعه شناسی داشت. در رادیو گیک، جادی به موضوعاتی اشاره می‌کند که در نوع خودش خاص و منحصر به فرد است، بطور مثال جادی در رادیو گیک بررسی می‌کند وقتی تکنولوژی جدیدی ارائه می‌شود، چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد یا اینکه وقتی یک قانون جدیدی در حوزه تکنولوژی تصویب می‌شود بر جامعه ما چه تاثیری دارد. در نهایت نگاه متفاوت جامعه شناسی جادی به دنیای فناوری و تکنولوژی باعث شده است که پادکست رادیو گیک به عنوان یکی از معروف‌ترین و پرمخاطب‌ترین پادکست‌ها در ایران شناخته شود.

مطرح شدن شخصیت جادی میرمیرانی از زمان شروع وبلاگ نویسی در ایران بوده است؛ یکی از اهداف او در وبلاگش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در مورد موضوعاتی همچون

  • امنیت و حقوق دیجیتال
  • دسترسی به ابزارهای جدید در حوزه کامپیوتر و اینترنت
  • برنامه نویسی و نرم افزار
  • لینوکس و جامعه نرم افزار آزاد و متن باز
  • بلاکچین و بیت کوین
  • شبکه و LPIC

بوده است.

جادی میرمیرانی از افرادی بود که بصورت علنی، مخالفت خودش را در مواجهه با طرح صیانت اعلام کرد و در رابطه با این موضوع تلاش کرد تا بصورت شفاف آگاهی‌رسانی کند. جادی در ویدیویی که در کانال یوتیوبش در رابطه با شرکت ابرآروان منتشر کرده است، بصورت مشخص درباره این شرکت شفاف‌سازی کرده و توضیح داده است که این شرکت در ایران، چگونه بستر فیلترینگ را فراهم می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های جادی میرمیرانی میتوان به ترجمه کردن کتاب اشاره کرد، او کتاب «فقط برای تفریح» زندگینامه لینوس توروالدز را به فارسی ترجمه کرده است و نسخه فارسی آن را بصورت رایگان منتشر کرد. علاوه بر این فعالیت رسانه‌ای با روزنامه اعتماد داشته است که بصورت هفتگی در ستون «جامعه مجازی» مینوشت و همکاری داشته است. از برندگان بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران میتوان به جادی میرمیرانی اشاره کرده است.

جادی معتقد است که در مسیر یادگیری و پیدا کردن علاقه، باید بصورت زیگزاگی حرکت کرد تا فهم و سوادش از چیزهای مختلف و متفاوت بصورت تقاطعی باشد، بطور مثال برنامه نویسی که آشپزی دوست داره، مهندس مخابراتی که نویسندگی میکنه، معماری که هوش مصنوعی بلده و شاعر و نویسنده‌ای که دیتابیس میدونه! تمامی این مواردی که بهش اشاره کردم باعث می‌شود تا زندگی شادتری داشت و فرصت‌های موفقیت بیشتری رو بصورت دقیق‌تر پیدا کرد.

جادی می‌گوید خیلی اوقات ممکن است از حرف‌های من سوءبرداشت شود ولی من آدم ضد تخصص نیستم! بلکه می‌گویم اتفاقا باید هر آن چیزی که یاد می‌گیریم را بصورت دقیق یاد بگیریم ولی در مقابل هم افرادی هستند که فقط یک بخشی را از یک کاری بلدند و یاد می‌گیرند که این مورد هم اصلا بد نیست اما من شخصا آن را نمی‌پسندم و دلخواه من نیست. جادی در ادامه می‌گوید من دوست دارم که حق انتخاب‌های زیادی در زندگی، کار و جامعه داشته باشم تا بتوانم بهتر رشد کنم و در مسیر موفقیتم راحت‌تر حرکت کنم و به دنیاهای مختلفی و چیزهای متفاوتی سرک بکشم!

جادی میرمیرانی در رابطه با تهدید مسیر پیشرفت یک برنامه نویس به موضوع جالبی اشاره کرده است و می‌گوید «از خود جلو زدن» برای یک برنامه نویس به شدت خطرناک است! یعنی فرد به نوعی خودش را نشان دهد که در واقعیت نیست، مثلا بگوید فلان کار را بلد است اما هیچ چیزی از آن نداند، مثلا ادعا کند که می‌تواند فلان چیز را بسازد یا ساخته است اما هیچ چیزی از زیرساخت آن نداند. این اتفاقات با کپی‌برداری کردن یا بلوف زدن هیچ فرقی ندارد، چرا که این کار در عمل باعث می‌شود که فرصت یادگیری ایجاد نشود و فرد یک توهم دانستن داشته باشد و در نهایت منجر به دروغگویی‌های بیشتر می‌شود.

برخی از ما جادی را با دوره معروفش به نام دوره لینوکس می‌شناسیم، جادی درباره آموزش دوره لینوکس می‌گوید که من همیشه سعی داشتم در ابتدا خوب یاد بگیرم تا بتوانم خوب یاد بدهم. لینوکس برای من مثل کشف بود! سیستم عامل لینوکس که به ما اجازه می‌دهد تا بصورت مستقیم‌تری به اینترنت وصل بشویم البته که سیستم عامل ویندوز هم میتوان این کار کرد ولی با لینوکس بصورت پیش فرض، به راحتی میتوان کار کرد

جادی درباره لینوکس می‌گوید به شما اجازه می‌دهد تا فضای راحت‌تری در دنیای اینترنت داشته باشید. در فضای اینترنت، اکثراً تمام سرویس‌هایی که فعال هستند با لینوکس کار می‌کنند و افرادی که با سیستم عامل لینوکس آشنا هستند، درک بهتر و دقیق‌تری از چگونگی کار کردن اینترنت دارند، بلد بودن لینوکس به شما یاد می‌دهد که بدانید نقش سوپرکامپیوترها در مدیریت اینترنت چگونه است. جادی برای شروع یادگیری لینوکس می‌گوید فقط نصب کردن،‌ تست کردن، تلاش کردن و دنبال راه حل گشتن می‌تواند شما را در مسیر یادگیری آن قرار دهد. جادی در رابطه با یادگیری لینوکس می‌گوید می‌توانید در وبلاگ من از سمت چپ وبسایت از بخش «راهنماهای شروع» آغاز به یادگیری لینوکس کنید.

یکی از دغدغه‌های هر برنامه نویسی در دنیای امروزی این است که بتواند خودش را به دیگران معرفی کند و افراد مختلفی او را بشناسند و در همین رابطه جادی می‌گوید که هر برنامه نویسی که می‌تواند شناخته‌تر شود به شرطی که مشارکت بیشتری داشته باشد یعنی چیزهایی که یاد می‌گیرد را با دیگران به اشتراک بگذارد و یاد بدهد، در حل کردن باگ‌های دیگران از طریق فروم‌های پرسش و پاسخ به آن‌ها کمک کند، در فضای اینترنت وبلاگ نویسی کند و تجربیات خودش را به اشتراک بگذارد. اگر برنامه نویسی قصد دارد که شناخته بشود باید صبورتر باشد و بیشتر حوصله کند و در این مسیر وقت بیشتری بگذارد.

جادی در رابطه شناخته‌تر شدن خودش اینگونه می‌گوید که من حداقل به مدت ۱۵ سال بصورت منظم می‌نویسم، آموزش می‌دهم و یاد می‌گیرم و به طبع هرکس دیگری هم که جای من بود احتمالا تا به الان در این بازه زمانی شناخته شده می‌شد، البته این نکته را هم بگویم که من در جای خاصی نیستم و حرفم بیشتر از بقیه فکر نکنم اهمیت داشته باشد اما بطور کلی استمرار داشتن خیلی مهم است و همیشه سعی کردم مطالبی را که بلد هستم بصورت دوستانه و شاد به دیگران منتقل کنم.

سخن پایانی…

این صحبت‌ها و حرف‌های جادی میرمیرانی، مجموع گزیده‌ای از مصاحبه‌های او در سایت‌های مختلف بود که بصورت یکپارچه، منظم و خلاصه در کنار هم جمع‌آوری شد تا بتوانم شخصیت تاثیرگذار جادی میرمیرانی به دیگران معرفی کنم تا افراد با آگاهی بیشتری و نگاه بهتری او را بشناسند.

منبع: امیرتودی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *