احتمالا در زمان خرید گوشی یکی از اپلیکیشنهایی که روی آن نصب میکنید، اینستاگرام خواهد بود. کاربران به خوبی میدانند که برای دیده شدن محتوای خود یکی از بهترین شبکههای اجتماعی اینستاگرام است؛ چرا که یک میلیارد کاربر فعال دارد و محتوای شما میتواند توسط افراد زیادی دیده شود و این موضوع برای شما شهرت و ثروت زیادی به همراه داشته باشد. اما قطعا برای شما هم پیش آمده که بخواهید یک پست را در این فضا به اشتراک بگذارید و با مشکل کپی رایت اینستاگرام مواجه شوید. طبق این کپی رایت پست شما به صورت خودکار حذف خواهد شد و امکان دیده شدن بیشتر از بین میرود. از طرفی اگر تعداد دفعات زیادی پیج شما با مشکل کپی رایت مواجه شود، اینستاگرام به مرور بازدید از پیج شما را کاهش داده و درنهایت آن را بلاک میکند. به راستی راه حل این مشکل چیست؟ چگونه پستها را به اشتراک بگذاریم که با این مشکل مواجه نشویم؟ راه حل رفع و دور زدن قانون کپی رایت اینستاگرام چیست؟ در ادامهی این مطلب همراه تکنوبلاگ باشید تا به این پرسشها پاسخ داده و روش های رفع مشکل کپی رایت اینستاگرام را برای شما شرح دهیم. در آخر هم به گزارش کپی رایت اینستاگرام برای احقای حقوق خود و دیگران می پردازیم.
کپی رایت چیست؟
کپی رایت در واقع یک حق است که باعث میشود تمامی مزایای یک اثر به صاحب اثر برسد و شخص دیگری نتواند بدون اجازه از این محتوا استفاده کند. کپی رایت شامل موارد زیر میشود:
کپی رایت به بیان بسیار ساده یعنی این که شما اجازه ندارید از آثار دیگران بدون اجازهی آنها استفاده کنید و تمام ارزش و اعتبار آن محتوا به خود شخص تولید کننده تعلق دارد. مثلا شما اجازه ندارید که از یک فیلم سینمایی یا موزیک ویدئو بدون اجازهی صاحب اثر استفاده کنید.
صاحب کپی رایت چه کسی است؟
به طور کلی هر شخصی که یک اثر را تولید میکند صاحب آن اثر تلقی میشود و حق کپی رایت اثر هم به او تعلق میگیرد. مثلا زمانی که شما عکسی با گوشی خود به ثبت میرسانید، شما صاحب آن هستید و تنها شما حق استفاده از این عکس را دارید.
البته کپی رایت میتواند کمی گیج کننده باشد؛ چرا که ممکن است مثلا شما یک ویدئو جذاب ۲ دقیقهای از یک منظرهی زیبا در طبیعت ضبط کرده باشید و به این ترتیب شما صاحب این فیلم هستید، حال تصویر کنید که برای جذابیت بیشتر فیلم را در اختیار شخصی قرار میدهید تا آن را ادیت کند و افکتهای زیبایی به آن بیفزاید. خب در حال حاضر صاحب اثر کیست؟ شما یا شخصی که ویدئو را به شکل موجود ویرایش کرده است؟
خیلی قرار نیست به این مسائل در این مطلب بپردازیم؛ زیرا در کشور ما کپی رایت مانند سایر نقاط جهان وجود ندارد و رعایت هم نمیشود، پس خیلی نیازی نیست که دقیق از قوانین آن باخبر باشیم، تنها خوب است که بدانیم برای به اشتراک گذاری مطالب در بستر اینستاگرام چه مواردی را باید رعایت کنیم.
البته برای این که ذهنتان درگیر مسئلهی بالا نشود باید بگوییم که قبل از چنین کاری دو نفر باید با هم توافق کنند که اثر نهایی در اختیار چه کسی باشد و در واقع حق کپی رایت به کدامیک تعلق بگیرد (در خیلی از موارد کپی رایت با توافق طرفین انجام میشود).
اینستاگرام بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد.
چه زمانی متخلف کپی رایت به حساب میآییم؟
زمانی که شما اثری متعلق به فردی دیگر را در فضای اجتماعی عمومی مانند اینستاگرام به اشتراک بگذارید و برای این کار هم از شخص صاحب اثر اجازه نگرفته باشید.
کپی رایت در اینستاگرام
حالا که کمی با کپی رایت آشنا شدیم وقت آن است که بدانیم قوانین کپی رایت در اینستاگرام چگونه است و در این شبکه اجتماعی محبوب چه مواردی شامل کپی رایت میشود.
تحت شرایط اینستاگرام، به طور کلی شما نمیتوانید محتوایی که موجب نقض حقوق شخص دیگری میشود را به اشتراک بگذارید.
در واقع مثلا شما نمیتوانید عکسی را از پیج شخصی فردی دانلود کنید و آن را در صفحه شخصی خود یا یک پیج عمومی به اشتراک بگذارید؛ چرا که این کار باعث نقض حریم شخصی فرد مذکور میشود.
موارد زیر شامل کپی رایت در اینستاگرام میشوند:
به اشتراک گذاشتن یک موزیک، حتی در صورتی که آن را خریداری کرده باشید.
به اشتراک گذاشتن یک ویدئو با پخش صدای یک موزیک کپی رایت در پسزمینه
به اشتراک گذاشتن پستی از یک هنرمند بدون تخصیص حق کپی رایت به او
کپی از یک محتوا و استفاده از آن در راستای تبلیغات
ویرایش کردن محتوای شخص دیگری
محتوایی را از یک شبکه اجتماعی دیگر دانلود کرده باشید و یا آن را از گوگل دانلود کرده باشید
چگونه قوانین کپی رایت اینستاگرام را نقض نکنیم؟
با انجام این چندکار میتوانید تا حد ممکن قوانین کپی رایت اینستاگرام را رعایت کنید تا با مشکل کپی رایت مواجه نشوید.
از پست کردن محتوایی که صاحب آن نیستید خودداری کنید: یکی از بهترین راههای رعایت قوانین کپی رایت اینستاگرام این است که تنها محتوایی را به اشتراک بگذارید که خودتان آن را تولید کردهاید و یا از صاحب اثر اجازهی کامل برای به اشتراک گذاشتن آن دارید.
اجازه اشتراک گذاری از صاحب اثر بگیرید: اگر میخواهید محتوایی را در پیج خود قرار دهید که به شخص دیگری اختصاص دارد باید به صورت کتبی اجازهی فرد مذکور را داشته باشید و همچنین اگر لازم است هزینهای را به آن شخص پرداخت کنید. از طرفی در اکثر موارد (اگر نگوییم تمام موارد) امکان کسب اجازه از صاحب اثر وجود ندارد و شما نمیتوانید به یک سلبریتی پیام بدهید و برای انتشار محتوا از او اجازه بگیرید. برای رفع این مشکل باید حتما در کپشن پست خود بنویسید که این محتوا به چه کسی اختصاص دارد و تمامی منافع به آن شخص خواهد رسید. با این کار شما به اینستاگرام اعلام کردهاید که حقوق اثر را برای صاحب اثر حفظ کردهاید.
از پست کردن محتوایی که صاحب آن نیستید خودداری کنید.
حل مشکل کپی رایت پست اینستاگرام
به اصلیترین بخش از این مطلب میرسیم، جایی که قرار است راهکارهایی را با هم مرور کنیم که به شما کمک میکنند تا بتوانید پست دلخواه خود را بدون مشکل در این شبکه اجتماعی پر بازدید به اشتراک بگذارید.
نوشتن نام صاحب اثر در کپشن: همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، در صورتی که موزیک، قسمتی از یک فیلم سینمایی، عکس و یا ویدئوهای مختلف را به اشتراک میگذارید و نام صاحب اصلی آن را میدانید حتما در قسمت کپشن به زبان انگیسی اشاره کنید که کلیهی حقوق این پست مربوط به صاحب اثر است و شما تنها آن را به اشتراک گذاشتهاید. برای اطمینان بیشتر میتوانید پیج صاحب اثر را هم در قسمت کپشن تگ کنید تا احتمال حذف محتوا به حداقل برسد.
برای اینستاگرام توضیح بنویسید: زمانی که اینستاگرام پستی را از ما به دلیل نقض قوانین کپی رایت حذف میکند همهی ماجرا به پایان نمیرسد و شما میتوانید با ذکر دلیل برای این برنامه آنها را قانع کنید که با روش درستی از محتوای شخص دیگر در حال استفاده هستید. برای این کار به روی پست حذف شده در بخش نوتیفیکیشن اینستاگرام کلیک کنید تا با دکمهی Submit Dispute مواجه شوید.
روی این دکمه کلیک کنید.
و در قسمت بعد برای اینستاگرام توضیح دهید که به چه دلیل این پست را به اشتراک گذاشتهاید و اصلا قصد ندارید تا حقوق صاحب اثر را از بین ببرید.
(در این قسمت چند گزینهی آماده هم وجود دارد که میتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید). اگر این توضیحات شما قانع کننده باشد پس از مدتی بار دیگر پست شما به پیجتان برمیگردد و فالورها میتوانند آن را تماشا کنند.
راههای کپی رایت موسیقی: بیش از هر چیز دیگری شاید شما بخواهید یک موزیک جذاب را در صفحه شخصی خود یا یک صفحهی عمومی به اشتراک بگذارید، اما اگر این آهنگ جزو دستهی کپی رایت باشد در سریعترین زمان ممکن حذف خواهد شد. چارهی این کار چیست؟
روشهای ۱ و ۲ که در بالا توضیح دادیم در اینجا هم کاملا عملی هستند و میتوانید از آنها استفاده کنید.
طبق الگوریتمهای اینستاگرام آهنگی که جزو دستهی کپی رایت باشد به سرعت شناسایی شده و از این برنامه حذف میشود. برای حل این مشکل باید دو کار کلی را انجام دهید. اول این که اطلاعات موزیک از جمله نام، نام آلبوم، نام خواننده، سال انتشار و دیگر اطلاعات را تغییر دهید تا وارد الگوریتمهای این برنامه نشود. راه دوم هم این است که آهنگ مورد نظر را کمی تغییر دهید، این تغییر میتواند اضافه کردن ۱ ثانیه وویس به آهنگ توسط برنامهی Inshot باشد یا ادیتهای حرفهایتر و میکس دو آهنگ و … . زمانی که شما یک آهنگ را ویرایش میکنید چون نسخهی نهایی با نسخهی اصلی تفاوت دارد (حتی کوچکترین تفاوتی) دیگر جزو آهنگهای کپی رایت اینستاگرام حساب نمیشود و استفاده از آن مجاز است.
از سایتهایی مثل audiojungle.net و hooksounds.com استفاده کنید. در این سایتها آهنگهای بدون کپی رایت وجود دارد و استفاده از آنها هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. البته در این سایتها باید اشتراک تهیه کنید که خیلی از نظر قیمتی کار به صرفهای نیست، اما از طرفی میتوانید نام موزیک مورد نظر را انتخاب کرده و آن را از بستر اینترنت دانلود کنید.
به جای این که تنها یک دقیقه از آهنگ مورد علاقهی خود را به اشتراک بگذارید که یک اسلاید اینستاگرام را اشغال کند، زمان بیشتری از آهنگ را انتخاب کنید تا ۲ یا ۳ اسلاید کلی را تشکیل دهد. با این کار الگوریتمهای اینستاگرام بسیار سختتر میتوانند به دنبال نقض کپی رایت در پستهای چند اسلایده باشند تا یک پست تک اسلایده.
کپی رایت در دایرکت
فضای مجازی همان قدر که کاربری است، میتواند خطرناک هم باشد؛ چرا که ما به افراد در یک فضای غیر حضوری صحبت میکنیم و هیچ ایدهای گاها از خود افراد نداریم. پس بسیار مهم است که با چشم باز مراقب کلاهبرداریهای موجود در همهی شبکههای اجتماعی و به طور خاص در اینجا اینستاگرام باشیم.
شاید تا به حال پیامی از اینستاگرام در دایرکت خود مبنی بر کپی رایت یک پست یا استوری دریافت کرده باشید، باید در اینجا به شما اعلام کنیم که این کار تماما کلاهبرداری مطلق است و اینستاگرام تنها از طریق بخش نوتیفیکشن (Activity) با شما ارتباط برقرار میکند.
پس اگر از این پس به هر دلیلی دایرکتی دریافت کردید که خود را اینستاگرام معرفی میکرد و از شما درخواستی داشت سریعا پیج مورد نظر را بلاک و ریپورت کنید. حالا که حرف از ریپورت شد در بخش بعدی این مفهوم را هم برای شما توضیح خواهیم داد.
گزارش کپی رایت اینستاگرام
به همین دلیل کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی در فضای اینستاگرام مفهومی تحت عنوان ریپورت یا همان گزارش تخلف وجود دارد. این مفهوم به ما کمک میکند تا هر زمان پستی یا پیجی را مشاهده کردیم که به هر دلیل خلافی از نظر کپی رایت یا نقض حقوق دیگران و … مرتکب شده بود باید سریعا آن پست یا پیج را ریپورت کنیم. اما گزارش کپی رایت اینستاگرام چگونه انجام میشود؟
برای این که یک پست را ریپورت کنید باید به روی سه نقطهی بالای پست کلیک کرده و سپس گزینه اول تحت عنوان Report را انتخاب کنید.
در این مرحله اینستاگرام از شما سوال میکند که دلیل ریپورت کردن این پست چیست و شما باید دقیقا دلیل منطقی ریپورت کردن پست را انتخاب کنید.
این گزینهها شامل: مطلب نامرتبط، زورگیری، فعالیت جنسی، نژادپرستی، اطلاعات غلط، خودکشی یا آسیب به خود، فروش کالاهای غیر مجاز، نمادهای غیرمرتبط، حرفهایی برای ترویج تنفر و … هستند.
اگر پستی که قصد ریپورت آن را دارید هیچ کدام از این موارد را شامل نمیشود گزینهی Something else را انتخاب کرده و دلیل خود را تایپ کنید. با انجام این کار شما به اینستاگرام اطلاع میدهید که این پست باید از این شبکهی اجتماعی حذف شود.
در مورد ریپورت یک پیج باید چه کاری انجام دهیم؟ برای انجام این کار وارد پیج مورد نظر شوید و سپس به روی سه نقطهی بالا سمت راست کلیک کنید. گزینهی Report را انتخاب کرده و حالا Report Account را انتخاب کنید.
برای ریپورت کلی پیج دلایل مانند ریپورت پست زیاد نیستند و تنها سه دلیل کلی را میتوانید انتخاب کنید. دلیل اول عنوان میکند که این پیج محتوایی را انتشار میدهد که نباید در فضای اینستاگرام موجود باشد. دلیل دوم عنوان میکند که این پیج هویت شخص دیگری را جعل کرده و از این راه در حال ضربه زدن به اعتبار شخص مذکور است.
روش سوم هم عنوان میکند که صاحب این پیج ممکن است سنی کمتر از ۱۳ سال داشته باشد که این موضوع طبق قوانین اینستاگرام غیرمجاز بوده و پیج باید بسته شود.
سوالات متدوال
آیا گزارش دادن یک پست یا پیج واقعا تأثیرگذار است؟
زمانی که شما پستی را ریپورت میکنید اینستاگرام به طور کلی توجه بیشتری به آن پست نشان میدهد و اگر تعداد ریپورتهای پست زیاد شود حتما این پست مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اگر واقعا هر کدام از قوانین این شبکه اجتماعی را لغو میکند به سرعت حذف شود.
در مورد ریپورت شدن یک پیج کار کمی دشوارتر است و اینستاگرام باید به طور ۱۰۰ درصدی مجاب شود که پیج مورد نظر قانونی جدی را نقض کرده است. به بیان سادهتر اگر یک نفر یا ده نفر یک پست یا پیج را ریپورت کنند عملا هیچ اتفاقی رخ نمیدهد، اما اگر این تعداد افزایش پیدا کند باعث میشود تا نظارت این شبکه اجتماعی بر آن پست یا پیج بیشتر شود.
بسته شدن پیج به علت کپی رایت امکان پذیر است؟
اینستاگرام هیچگاه پیجی را بابت نقض چندبارهی قانون کپی رایت مسدود نمیکند و تنها در صورتی این اتفاق رخ میدهد که شما چندین بار بدون توجه به تذکرهای مختلف اینستاگرام بر نقض قوانین کپی رایت اصرار بورزید.
نکتهی بسیار مهمی که در این بخش باید آن را رعایت کنید این است که به هیچ عنوان پستی که یک بار توسط اینستاگرام به دلیل نقض قوانین کپی رایت حذف شده را مجددا بارگذاری نکنید. اگر این کار را انجام دهید این موضوع را به اینستاگرام انتقال میدهید که اهمیتی برای اخطار ها قائل نیستید و پس از چند بار تکرار این عمل به مسدود شدن پیج شما میانجامد.
بدون دیدگاه