_

تولید محتوا چیست؟

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شما است. اجتناب از آن دشوار بوده؛ اما چرا به دنبال آن هستید؟ محتوا ما را آگاه می‌کند، به سؤالاتمان پاسخ می‌دهد، سرگرممان می‌کند، باعث می‌شود لبخند بزنیم، در تصمیم گیری راهنماییمان می‌کندو… . محتوا به شما کمک می‌کند، مشتری‌ها را به سمت خود جذب کنید تا مخاطبان درگیرتان شوند و لذت ببرند. همچنین می‌توانید بازدید کنندگان جدیدی به سایت خود بیاورید. درنهایت، درآمدی برای شرکتتان داشته باشید. بهتر است بگویم اگر شما محتوایی تولید نکنید، از قافله عقب خواهید ماند.

اگر می‌خواهید پس دیگر حرفی نمی‌ماند، دست به کار شوید و خود را برای تولید یک محتوای باکیفیت قوی کنید. نمی‌دانم یا شاید هم خیلی مهم نباشد که بدانم هدف شما از جذب مخاطب چیست، این که می‌خواهید خدمات و کالای خود را تبلیغ کنید یا اندیشه خود را نشر دهید، فرقی ندارد. در هر صورت شما باید مخاطب را به سایت خود کشانده و کاری کنید تا با اکراه آن را ترک کند، آن وقت است که هدف شما محقق خواهد شد. این دقیقا همان کاری است که بزرگترین کسب و کارهای دنیا برایش نقشه کشیده‌اند و همواره در مسیرش حرکت می‌کنند.

تولید محتوا

ست گودین (Seth Godin) بازاریاب و نویسنده‌ی معروف کتاب‌های بازاریابی و مدیریت کسب و کار می‌گوید که بازاریابی محتوا تمامی آن چیزی است که از بازاریابی باقی مانده. از نظر او، مشتریان و کاربران دیگر دنبال دیدن و خرید محصولات نیستند، آن‌ها تشنه‌ی شنیدن قصه‌های محصولات هستند. به خاطر همین، تولید محتوا هر روز بیشتر از دیروز برای کسب و کارها اهمیت پیدا کرده. اگر قرار بود که افراد فقط دنبال خواندن اطلاعات محصول و کالاها باشند، بروشورها کافی بود. اما آن چیزی که باعث رونق کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای آنلاین می‌شود، استفاده درست از دانش تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوا (Content marketing) است.

تولید محتوا به شناخت افراد از برند هم کمک می‌کند. وقتی بتوانیم برنامه‌ای منظم برای تولید محتوای هدف‌دار داشته باشیم، به مخاطب کمک می‌کنیم که ما را بیشتر بشناسد. هربار که او روی مقاله‌ یا ویدئویی از ما کلیک می‌کند، نام ما بیشتر و بیشتر در خاطره‌اش حک می‌شود. بنابراین، وقتی شخصی دنبال چیزی است که در حوزه‌ی تخصصی محتواهای شماست، سریعا اسم برند شما در ذهنش نقش می‌بندد و سراغ وبسایت یا حتی اینستاگرام شما می‌آید؛ چون می‌داند که صفحه وبلاگ یا اینستاگرام شما، مطالبی را منتشر می‌کند که مناسب اوست و به دردش می‌خورد.

_

مراحل تولید محتوا

  • هدف گذاری
  • تدوین استراتژی محتوا
  • تولید محتوا
  • انتشار محتوا
  • تحلیل محتوا
  • اصلاح و آپدیت
_

انواع محتوا

  • محتوای متنی
  • محتوای ویدئویی
  • عکس
  • طراحی گرافیکی
  • موشن گرافی
web-design-3