کمپین منیجر [مدیر کمپین‌های تبلیغاتی] کیست ؟

امروزه در سراسر جهان کمپین‌های بسیاری در حوزه تبلیغات و بازاریابی اجرا می‌شود و این فرآیند همیشه در حال تکراراست. شما حتما انواع مختلفی از این کمپین‌ها چه در حوزه تبلیغات آفلاین و تبلیغات دیجیتال را دیده‌اید. کمپین‌های ایمیلی، تبلیغات چاپی، بیلبوردها، سوشیال مارکتینگ؛ این‌ها تنها برخی از کمپین‌های تبلیغاتی است که در نگاه اول آسان، اما اجرای دقیق آن بسیار دشوار است.

مدیریت این کمپین‌ها نیازمند برنامه ریزی دقیق، اجرای منظم و صد البته آگاهی داشتن از مخاطبان و جامعه هدف آن است. این عمل نیز خود نیازمند داشتن یک تیم از متخصصان در حوزه تبلیغات و بازاریابی است.

کمپین منیجر [مدیر کمپین‌های تبلیغاتی] کیست و چه وظایفی دارد؟

اما بیایید با معنای مدیریت کمپین (Campaign Management) و البته رده شغلی کمپین منیجر (Campaign Manager) بیشتر آشنا شویم. دریک تعریف بسیار خلاصه و کلی به افرادی که کمپین‌های مختلف تبلیغاتی را برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی می‌کنند، کمپین منیجر می‌گویند. حال ممکن است منظور از کمپین، یک کارزار انتخاباتی باشد و مدیر کمپین کسی است که مدیریت کمپین تبلیغاتی یک کاندیدا را اداره می‌کند.

از اصل مطلب دور نشوید؛ نکات و مفاهیمی که در این مطلب می‌خوانید برای معرفی مدیر کمپین‌های تبلیغاتی یا Marketing Campaign Manager است.

در یک تعریف آسان مدیریت کمپین فرآیند برنامه ریزی، اجرا، پیگیری و ارزیابی یک برنامه مشخص بازاریابی و تبلیغاتی است. کمپین‌ها ممکن است گاهی برای معرفی یک محصول خاص و از طریق یک کانال تبلیغاتی خاص ساخته و پرداخته شوند تا مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند، گاه ممکن است در سطح عام‌تری برای جذب مخاطبان جدید و آگاهی از برند اجرا شوند.

برای اجرای موفقیت آمیز یک کمپین تبلیغاتی چند کاناله یا 360 درجه شما نیازمند شناخت مخاطبان و البته انواع روش‌های تبلیغات اثرگذار هستید. اما حتی در سطح کوچک‌تر هم اجرای هر چه تمام‌تر کمپین نیازمند یک کمپین منیجر است.

وظایف یک کمپین منیجر

مدیر کمپین مسئول طراحی و برنامه ریزی کمپین و سپس اجرای دقیق آن برای دستیابی به اهداف بازاریابی برند است. مدیر کمپین همچنین علاوه بر نظارت بر اجرای صحیح و منظم کمپین بر اساس بازخوردهای به دست آمده وظیفه ارزیابی و تجزیه و تحلیل کمپین را برعهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم مدیر کمپین هدایت تیم و البته ارتباط موثر با آژانس‌های تبلیغاتی و نظارت بر عملکرد آنان است.

علاوه بر مطالبی که گفته شد یک مدیر کمپین در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید مهارت و ویژگی‌های دیگری داشته باشد که بصورت تیتروار به آن‌ها اشاره می‌کنم :

  • تهیه و تنظیم یک برنامه عملیاتی (Action plan) برای اجرای دقیق کمپین
  • بودجه بندی و ارائه گزارش دقیق از هزینه‌های اجرایی کمپین
  • بررسی دقیق از ارائه کامل هویت برند برای مخاطبان
  • ارائه گزارش منظم از نتایج کمپین و تحلیل و ارزیابی آن بر اساس KPIهای مشخص شده
  • جمع آوری، دسته بندی و استفاده از داده‌های مشتریان جدید

همانطور که در بالا به بخشی از ویژگی‌های شغلی یک مدیر کمپین اشاره شد، در ادامه برای آشنایی کامل‌تر باید بدانید که این افراد می‌بایست شناخت جامعی از ابزارهای آنلاین برای ارزیابی عملکرد کمپین‌ها داشته باشند؛ ابزارهایی نظیر Google Analytics و A/B test و Marketo و …

تمام این‌ها در کنار ویژگی‌های فردیِ مهمی نظیر مهارت ارتباطی و روابط عمومی قوی، مدیریت و کار تیمی و البته قدرت تجزیه و تحلیل بالا می‌تواند هر فردی را تبدیل به یک کمپین منیجر موفق کند.

ممنون که این مطلب مطالعه کردید. اگر اطلاعات مفصل تری در این زمینه اختیار دارید کامنت کنید، تا دانش بیشتری برای خوانندگان اشتراک بزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *