زمانی که صحبت از سئو سایت خبری میشود، دیگر منظور رسیدن به بازدید روزانه نهایتا 10 هزار نفری نیست، بلکه صحبت از بازدیدهای میلیونی است! اما چطور یک سایت میتواند آنقدر در گوگل قدرتمند شود که به بازدید میلیونی برسد؟ خب اگر تکنیک های سئو سایت خبری را که در این مقاله به شما توضیح میدهم رعایت کنید، رسیدن به چنین هدفی دور از ذهن نیست.

آموزش سئو سایت خبری

آموزش سئو سایت خبریبا خواندن تکنیک های ادامه مقاله به خوبی متوجه میشوید که سئو کردن سایت خبری نسبت به دیگر انواع سایت، تفاوت های بسیار زیادی دارد. بنابراین پیشنهاد میکنم حتی اگر کمی تخصص در دنیای سئو دارید، صرفا با استناد به آن اقدام به سئو سایت تان نکنید و این مقاله را کامل بخوانید.

1. به گوشه بازار بروید!

ببینید، طبق تجربه میگویم که بازار سئو سایت های خبری در ایران خیلی شلوغ و خب در نتیجه پررقابت است. این یعنی ممکن است برای سئو کردن سایت تان در این حوزه با رقیبانی روبرو شوید که به سختی به شما اجازه بدهند رتبه های بالای گوگل را بگیرید.

با توجه به این موضوع، یک استراتژی که در سئو و در این شرایط ما از آن استفاده میکنیم، استراتژی گوشه بازار است! در واقع این استراتژی که بیشتر با نام نیچ مارکتینگ شناخته میشود، به این اشاره میکند که برای به موفقیت رسیدن در یک بازار، بهتر است به جای ورود به کل آن صنعت، به یک گوشه اش وارد شوید.

مثلا به جای اینکه یک سایت خبری فعال در همه حوزه ها داشته باشید، سایتی داشته باشید که صرفا در مورد موضوعات سیاسی یا مثلا موضوعات مرتبط به سربازی در ایران صحبت میکند! به این ترتیب گوگل در این حوزه به شما اعتماد کرده و مسیرتان را برای رتبه گرفتن در چنین کلماتی هموارتر میکند.

البته این به معنای محدود کردن خودتان نیست، چراکه در صورت نیاز میتوانید بعد از مدتی و بعد از گرفتن رتبه های مناسب در حوزه گفته شده، به مرور فعالیت سایت را گسترش داده و در مورد دیگر موضوعات هم محتوا بنویسید. در این شرایط اتفاقا رتبه های قبلی که گرفته اید، کمک تان میکنند در دیگر کلمات هم راحت تر رتبه بگیرید.

2. از لینک های داخلی و تگ به خوبی استفاده کنید

لینک های داخلی و تگهمیشه در همه دوره های سئو هم گفته ام که لینک داخلی در سئو سایت تاثیر بسیار بسیار زیادی دارد، بیشتر از چیزی که تصور کنید. اما خب تا جایی که من میدانم استفاده از لینک های داخلی در سایت های خبری خیلی امکان پذیر نیست. چراکه حجم مطلب این سایت ها به شدت بالا بوده و واقعا لینک سازی کردن بین آنها کار سختی است.

پس چه کنیم؟ مثل بقیه رقبای تان در حوزه سئو سایت های خبری، از تگ ها استفاده کنید! تگ یا برچسب چیزی مثل همان دسته بندی است که یک دسته محتوای شما را در خودش نشان میدهد. مثلا تگ “اخبار سیاسی کلمبیا” میتواند شامل تمامی مقالات شما در مورد کشور کلمبیا و مسائل سیاسی آن باشد.

اما چطور و چرا از تگ ها استفاده کنیم؟ اجازه بدهید ابتدا از چرایی صحبت کنم: ببینید، اصولا هدف سایت های خبری این است که مخاطبان را زمان بیشتری در سایت شان نگاه داشته و آنها را بین مقالات مختلف شان سرگردان کنند. چراکه این سایت ها هدف نهایی مثل فروش محصول ندارند تا بتوانند مخاطبان را به صفحات محصول شان هدایت کرده و خیال شان راحت شود. بنابراین هر چه کاربر در سایت شما زمان بیشتری صرف کند، هم Time On Site صفحات بالا رفته و سئو بهبود پیدا میکند که خب این موضوع برای سایت های خبری مهم است. اما حالا نحوه استفاده از تگ ها:

برای شروع باید چندین دسته بندی مهم برای سایت انتخاب کنید. در واقع اینها دسته بندی هایی هستند که دائما در موردشان محتوا منتشر میشود. مثلا:

  • اخبار مربوط به یارانه ها،
  • اخبار مربوط به قیمت دلار،
  • اخبار مربوط به جنگ ارمنستان و آذربایجان،
  • و…

بعد از تعیین دسته بندی ها، تگ مربوط به آنها را به مقالات مربوط بزنید. مثلا یک تگ با کلمه یارانه ها به تمامی مقالات مرتبط به آن بزنید. بعد از این، سعی کنید در هر مقاله مرتبطی که صحبت از یارانه ها شد، به این تگ لینک بدهید. حتی برای افزایش احتمال کلیک کاربر، میتوانید از او به شکل متنی درخواست کنید که برای خواندن مطالب بیشتر، وارد صفحه دسته بندی شود. به این ترتیب ممکن است وارد صفحه مورد نظر شده و با کلیک روی مقالات آن، زمان بیشتری در سایت تان باشد.

3. آپدیت سریع

آپدیت سریع آپدیت کردن محتواها چقدر روی بهبود سئو آنها تاثیر مثبت دارد. اما خب در سئو سایت خبری شاید مثل دیگر سایت ها نتوانیم از آپدیت استفاده کنیم. چراکه در دیگر سایت ها ما زمان زیادی برای بهینه کردن یک محتوا داریم اما در سایت های خبری نهایتا یک مقاله یا خبر بین 1 تا 10 روز عمر دارد و بعد از آن اصلا دیگر کلمات مرتبط به آن جستجو نمیشوند! پس چه کنیم؟

آپدیت سریع! در این تکنیک کلمات و خبرهایی که برای تان سئو شدنش بسیار اهمیت دارد را باید در بازه های زمانی کوتاه آپدیت کنیم. مثلا یادم هست برای حادثه پلاسکو، یکی از سایت های خبری با یک خبر کامل به لینک 1 گوگل رسیده بود، اما جالب اینجا بود که برای اینکه مبادا رتبه اش را از دست بدهد، شاید هر 10 تا 30 دقیقه یک بار، یک آپدیت برای آن منتشر میکرد و خبر را کامل تر میکرد.

بنابراین شما هم اگر برای تان مهم است که روی بعضی از خبرها رتبه گرفته و رتبه تان را حفظ کنید، باید در بازه های زمانی کوتاه دائم روی آن آپدیت زده و متن خبر را کامل ترش کنید.

نکته: حین آپدیت کردن محتوا، هر از گاهی عنوان آن را هم به روز کنید.

4. در سئو سایت خبری فقط روی خبری ها تمرکز نکنید!

بالاتر از این گفتم که هدف نهایی سایت های خبری، افزایش بازدید کاربران و همینطور افزایش زمان ماندگاری آنها در سایت است. اما به نظرتان صرفا خبرها هستند که میتوانند شما را به این هدف برسانند؟

خب قطعا من نمیتوانم لیست این کلمات را به شما بدهم اما خودتان میتوانید بعضی از آنها را حدس زده و بعضی های شان را با تست کردن به دست بیاورید.

در هر حال، چیزی که میخواهم بگویم این است که برای بالا بردن بازدید سایت و کاهش رتبه الکسای آن، نباید صرفا به خبرها اکتفا کنید، بلکه باید روی مقالات آموزشی و عادی دیگر هم تمرکز کرده و سعی کنید مخاطبان این مقالات را هم به سایت تان جذب کنید. با عملی کردن این استراتژی ممکن است صرفا بعد از 6 ماه نوشتن مقالات مختلف، آنقدری بازدید بگیرید که کلا نیمی از منابع تان را برای تولید محتوا روی مقالات صرف کنید. تفاوت مهم بین بازدید حاصل از مقاله و خبر در این است که بازدید مقالات ثابت هستند و قرار نیست مثل خبریها صرفا در یک مدت کوتاه برای تان مخاطب بیاورند.

مطالعه بیشتر: بازاریابی درونگرا به زبان ساده (Inbound MArketing)

5. سرعت ایندکس را بالا ببرید

سرعت ایندکسیکی از مهم ترین ویژگی های سایت های خبری که به آنها در پیشی گرفتن از رقبا هم کمک میکند، سرعت ایندکس بالاست. در واقع منظور از سرعت ایندکس، مدت زمانی است که طول میکشد بعد از منتشر شدن یک محتوا، گوگل آن را بررسی کرده و به نتایج ببرد.

مثلا سایت های وبلاگی مثل سایت من شاید هر 1 روز 1 بار ایندکس شوند اما سایت های خبری قدرتمند مثل ایسنا ممکن است هر 1 دقیقه 1 بار ایندکس شوند! به همین دلیل هم هست که وقتی یک اتفاقی می افتد، آنها سریعا با انتشار یک خبر کوتاه روی آن به نتایج اول میرسند.

اما چطور ما هم سرعت ایندکس را بالا ببریم؟  هر چه بتوانید مقالات بیشتر روی سایت تان منتشر کنید، ربات های گوگل توجه بیشتری به شما نشان داده و سعی میکنند سریع تر به سراغ تان بیایند. به همین دلیل هم پیشنهاد میکنم حتی اگر طی روز اتفاق خاصی نمی افتد، شما سعی کنید در مورد چند موضوع نه چندان پرمخاطب خبر منتشر کنید. به این ترتیب سرعت ایندکس سایت خبری تان را بالا برده و سئو کردنش را راحت تر میکنید.

6. در سایت خبری مقالات تله منتشر کنید!

به نظرتان مقاله ای با عنوان “10 موجود شگفت انگیز که به تازگی در آمریکا کشف شده اند” قرار است در گوگل سئو شود و مخاطب جذب کند؟ اصلا این مقاله کلمه کلیدی دارد که بتواند در گوگل سئو شود؟ نه!

پس چرا یک سایت خبری بزرگ باید چنین محتوایی در سایت خودش منتشر کند؟ راستش من نام این محتواها را مقاله تله میگذارم! یعنی چه؟ باز هم باید به آن گفته قبلی برگردم که سایت های خبری هدف شان نگاه داشتن هر چه بیشتر مخاطبان در سایت است.

در واقع سایت های خبری یک سری مقالات اینچنینی جذاب در سایت شان منتشر میکنند تا مخاطبانی که از طریق گوگل برای خواندن مقالات و خبرها به سایت آمده اند را بیشتر درگیر کنند. این یعنی ممکن است شما برای مطالعه آخرین اخبار مرتبط به معافیت سربازی به یک سایت خبری رفته باشید، اما بعد از 20 دقیقه متوجه شوید که زمان تان را برای خواندن چنین مقالات جذابی صرف کرده اید!

بنابراین شما هم اگر میخواهید کاربران را زمان بیشتری در سایت تان نگاه دارید، سعی کنید مقالات سرگرم کننده و جذاب اینچنینی را در میان مقالات سایت جا داده و البته لینک آنها را در صفحات مختلف سایت قرار بدهید. پیشنهاد میکنم برای اینکه ایده های بیشتری در مورد چنین مقالاتی بگیرید، بعدا سری به سایت هایی مثل بیتوته و نمناک بزنید و محتواهای آنها را مشاهده کنید.

7. تکنیکال سئو در سایت خبری

خب، سعی کردم تا اینجا مهم ترین نکاتی که باید در سئو سایت خبری رعایت کنید را به شما توضیح بدهم. اما در ادامه اجازه بدهید در مورد چند نکته ساده تر اما بسیار مهم هم با شما صحبت کنم. اولین نکته، بحث سئو تکنیکال است.

ببینید، ما سئوکارها همیشه میگوییم قدم اول سئو کردن یک سایت، تحقیق کلمات کلیدی است. اما این گفته در حالی صادق است که سئو تکنیکال سایت تان از قبل با هیچ مشکلی روبرو نباشد! چراکه صرفا در صورت وجود یک مشکل کوچک، ممکن است کل سئو سایت را از دست بدهید. بنابراین:

  • سایت مپ سایت را بسازید و آن را به گوگل معرفی کنید،
  • مطمئن شوید کدهای قالب تان کاملا بهینه است، (اگر قالب وردپرسی معروفی دارید، نگران نباشید.)
  • از سرعت بالای سایت اطمینان پیدا کنید،
  • در صورت توان، کدهای اسکیما را در سایت اضافه کنید.

8. به کاربران موبایلی اهمیت بدهید

اگر همین حالا کمی بازدید، در حد روزانه 100 نفر هم داشته باشید، میتوانید به آمار سرچ کنسول سایت تان نگاه کرده و ببینید که مخاطبان موبایلی، تعدادشان بیشتر از مخاطبان رایانه ای شده! بنابراین صرفا یک اشکال کوچک در ظاهر سایت تان هنگام مشاهده با موبایل، ممکن است باعث شود اغلب کاربران سایت را از دست بدهید.

با توجه به این موضوع، باید قالبی که برای سایت خبری خودتان انتخاب میکنید، یک قالب کاملا بهینه باشد و به هیچ عنوان کاربران موبایلی را به دردسر نیندازد.

9. AMP را فعال کنید

اگر با کمک یک برنامه نویس یا اصلا افزونه های وردپرسی، کدهای AMP را به سایت تان اضافه کنید، این قابلیت برای مقالات تان فعال میشود. به این ترتیب یک نسخه از صفحات سایت شما در خود گوگل ذخیره شده و کاربران در زمان کلیک روی سایت شما در نتایج، در واقع وارد سایت گوگل میشوند.

مزیت این قابلیت این است که کاربران میتوانند به صفحات سایت تان بدون محدودیت و البته با سرعت بسیار بسیار بالا دستری داشته باشند. علاوه بر این، جدیدترین الگوریتم های گوگل هم با سایت هایی که قابلیت AMP را فعال کرده اند، دوستی بیشتری دارند.

10. از بک لینک ها غافل نشوید

بک لینک هابا اینکه هر از گاهی بعضی از سئوکاران عزیز از بی اثر شدن بک لینک ها روی سئو سایت میگویند، هنوز که هنوز است و در سال 1400 ما از خرید بک لینک کمک گرفته و اتفاقا این کار بازخورد بسیار خوبی هم برای مان داشته. البته نیاز به توضیحات اضافه نیست، اگر هنوز در مورد اثر بک لینک ها مردد هستید، کافی است به کمک ابزارهای آنالیز بک لینک، سئو خارجی سایت های خبری بزرگ را آنالیز کرده و ببینید که چند صد هزار بک لینک دارند!

با این توصیفات، قطعا اگر قصد سئو سایت خبری را دارید و میخواهید با افزایش بازدید آن به درآمد برسید، باید از بک لینک ها نهایت استفاده را ببرید. البته پیشنهاد میکنم برای شروع ابتدا به سئو داخلی، محتوا و سئو تکنیکال اهمیت بدهید و سپس به مرور شروع کنید به ساخت بک لینک ها و گرفتن سوشیال سیگنال.

11. برای سایت خبری خودتان برندسازی کنید

هر چقدر قدرت برند شما بیشتر باشد، به دلیل توجه بیشتر کاربران به شما قدرت سئو سایت تان هم افزایش پیدا میکند.

بنابراین باید برنامه ای برای برندسازی سایت تان داشته باشید. اما چه برنامه ای؟ خب بهترین و راحت ترین راهکاری که فعلا در دسترس داریم، شبکه های اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام است. در واقع شما میتوانید با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، بین کاربران شناخته شده و برندسازی کنید. به این ترتیب با نمایان شدن فاکتورهایی مثل افزایش سرچ برند شما، افزایش ورودی های دایرکت و… گوگل هم قدرت سئو بیشتری برای تان در نظر میگیرد.

کلام آخر

همانطور که ابتدای مقاله هم گفتم، سئو کردن سایت های خبری نسبت به دیگر سایت ها تفاوت های زیادی دارد و همین موضوع باعث میشود نیاز باشد با دانش کافی به سراغ آن بروید. در این میان اگر سوالی در مورد سئو سایت های خبری داشتید یا بخشی از این مقاله برای تان نامفهوم بود، در بخش نظرات سوالات تان را جواب میدهم.

برخی سوالات رایج:

آموزش سئو سایت خبری چگونه است؟

به گوشه بازار بروید! – از لینک های داخلی و تگ به خوبی استفاده کنید – آپدیت سریع – فقط روی خبری ها تمرکز نکنید! – سرعت ایندکس را بالا ببرید و …

مقالات تله چه مقالاتی هستند؟

سایت های خبری هدف شان نگاه داشتن هر چه بیشتر مخاطبان در سایت است. در واقع سایت های خبری یک سری مقالات  جذاب در سایت شان منتشر میکنند تا مخاطبانی را بیشتر درگیر کنند.

منبع : فرین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *