قدم ساده تا رسیدن به اکسپلور اینستاگرام در کمترین زمان +الگوریتم های اینستاگرام

اگر هدف شما از فعالیت در اینستاگرام، جذب مخاطب برای افزایش سود و درآمد است،  بهترین و مطمئن ترین  راه این است که بتوانید پست‌هایتان را به صفحه اکسپلور کاربران (ذره‌بین یا صفحه جستجو) برسانید. زیرا با نمایش در صفحه اکسپلور کاربران است که  به راحتی می‌توانید روند جذب مخاطب به پیج اینستاگرام خود را چندین برابر کنید.

اما چگونه و با چه روش هایی می‌توانید به صفحه جستجوی کاربران راه پیدا کنید؟ اینستاگرام بر چه اساس تعیین می‌کند که چه پست‌هایی در این صفحات قرار بگیرند و چه الگوریتم هایی دارد؟ آیا اینستاگرام برای ارزیابی پست‌ها، از الگوریتم خاصی استفاده می‌کند؟

برای پاسخ دادن به همه این سؤالات در این مقاله یاد می‌گیریم که الگوریتم‌های اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟ فاکتور‌ها و عوامل مهم برای قرار گرفتن در صدر فید کاربران چیست و پس از آن هم به‌صورت قدم‌به‌قدم، با نکات مهم‌  و اساسی برای ورود پست‌ها به اکسپلور اینستاگرام آشنا خواهیم شد.

اینستاگرام

اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

قطعا با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و  وفت زیادی را در صفحه اکسپلور و فید گذرانده‌اید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحه‌ای است که در آن پست‌ فالورهای شما برایتان نمایش داده می‌شود و صفحه اکسپلور همان صفحه سرچ  اینستاگرام است که با آیکون ذره‌بین شناخته می‌شود.

رسیدن به صفحه اکسپلور آرزوی  همه ی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته مهم این است که پست‌های شما برای رسیدن به اکسپلور، با مانعی به نام فید روبرو می‌شوند؛  یعنی تا هنگامی که پست‌های پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آن‌ها در اکسپلور نیست.

شاید یکی دو سال قبل، عبور از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار آسانی بود چون نمایش پست‌ها در فید، طبق زمان‌بندی انجام می‌شد؛ یعنی اگر شما ساعت ۱۲ ظهر پستی را منتشر می‌کردید، پست شما در همین ساعت به فید کاربران می‌رسید و کاربرانی که پس از این ساعت که به اینستاگرام خود مراجعه می‌کردند، پست‌هایی را مشاهده می‌کردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام انتشار پست در این قسمت را نیز با تغییرات اساسی روبرو کرد.

طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیین‌کننده این نبود که پست شما در ابتدا یا انتها فید کاربر باشد، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین می‌کرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 3 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و در نتیجه تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (follower)، پست‌هایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً الان با خودتان می‌گویید روی چه حساب و منطقی بعضی پست‌ها به بعضی افراد نشان داده نمی‌شود؟ عجله نکنید به زودی متوجه می‌شوید.

بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبال‌کنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، کامنت، ویو و…) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبال‌کنندگان شما نیز نمایش داده می‌شود.
در غیر این صورت، پست شما در انتها فید کاربران باقی می‌ماند و در نتیجه بازدید بسیار کمی خواهد داشت. پس از آن هم با در نظر گرفتن رفتار همین کاربران، الگوریتم اینستاگرام تصمیم خود برای نشان دادن و ندادن پست شما در اکسپلور را قطعی می‌کند.

در نتیجه می‌توان گفت:

«صفحه فید، دروازه ورود به صفحه ی اکسپلور اینستاگرام است»

۴ شاخص کلیدی برای حضور در صفحه خانه یا فید کاربران

در اصل اینستاگرام هم همچون گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتم‌های خود کمی سخت‌گیر ، محتاط و البته خسیس است و به‌ندرت در مورد الگوریتم‌های خود اطلاعاتی را منتشر می‌کند؛ اما هنگامی که اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی  کاملا غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه تمامی عوامل مهمی که طبق صحبت‌های سخنگوی اینستاگرام، برای رسیدن پست‌ها به صدر فید دنبال کنندگان مورد بررسی الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد را برای شما بازگو می‌کنیم.

اینستاگرام

۱. علاقه کاربر به موضوع پست شما

الگوریتم جدید اینستاگرام، برای نمایش پست‌ها در فید نیز مانند اکسپلور، به علاقه کاربران توجه زیادی می‌کند. به‌طور مثال اگر در یک‌روز با انتشار یک پست اموزشی، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کرده‌اید، اما از روز بعد پست‌های غیر مرتبط  منتشر می‌کنید، قطعا نباید امید به نمایش پست‌هایتان در فید این کاربرها را باشید.

اینستاگرام برای هر کاربر پست‌هایی را به نمایش در می‌آورد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما دائماً به دنبال محتوای اموزشی ، تعلیمی و غیره باشد، احتمالاً محتوای شما در مورد اب و هوا برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نمی‌شود.

تشخیص اینکه پست منتشرشده شما برای کاربرانتان جذابیت دارد یا خیر، با استفاده از قابلیت و تکنولوژی «تشخیص تصویر اینستاگرام» انجام می‌شود.

این تکنولوژی همانند قابلیت فعال در سرویس «تصاویر گوگل» و «شناخت تصویر یوتیوب» است.

۲. تعامل کاربر با شما

اینستاگرام

تعامل کاربر از مهم‌ترین رازهای موفقیت در اینستاگرام است. در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام و طبق آمار، کاربران ۷۰ درصد از پست‌های درون فید و درعین‌حال ۵۰ درصد از پست دوستان نزدیک خود را مشاهده نمیکردند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی می‌توانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند.

و اما این الگوریتم چگونه می‌تواند دوستان نزدیک شما را بشناسد؟

زمانی که شما در فعالیت روزمره اینستاگرامی خود ، با پست و استوری دوستان خود تعامل داشته باشید، برای آن‌ها نظر ارسال کنید،پست‌هایشان را لایک کنید ، استوری آن‌ها را reply کرده و حتی برای آن‌ها از طریق دایرکت پیام ارسال کنید، اینستاگرام  میزان رابطه میان شما را تشخیص داده و به نمایش پست آن‌ها برای شما و بلعکس در فید، اولویت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قوانین اینستاگرام 2022

پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مدیران این شرکت  متوجه شدن که مخاطبان بیش از ۹۰ درصد پست‌های دوستان خود را در فید مشاهده می‌کنند. همین‌طور نتیجه مثبت دیگری که از کاربردی بودن این الگوریتم خبر داد، کاهش جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پست‌های آن‌ها بود.

۳. تعامل کاربر با محتوا

اینستاگرام

موضوع تعامل فقط به رفتار کاربران با یکدیگر ختم نمی‌شود بلکه اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل می‌کند که پست تازه منتشرشده شما را  فقط به ۱۰ درصد از مخاطبانتان نمایش می‌دهد و پس از آن اگر این افراد با پست شما تعامل مناسبی داشتند، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش می‌دهد.

منظور از این تعامل؛

لایک
کامنت

جواب دادن

reply کردن
اشتراک گذاری
ذخیره کرده
و…
کاربران نسبت به پست شما است.

۴. زمان انتشار پست

هنوز هم، زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام حائز اهمیت است. قطعا پستی که امروز صبح منتشر شده، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست صمیمیتان ۴ روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. در نتیجه به هیچ عنوان نمی‌توان موضوع زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران را بی اهمیت دانست.

درکنار جذب مخاطب برای اینستاگرام  باید به این نکته توجه کنید که اگر هدف شما افرایش سود و در امد است پس قطعا به یک طراحی سایت جهت معرفی محصولات و یا یک سایت فروشگاهی برای خرید و سفارش محصول نیاز دارید که این سایت شما نیاز به پشتیبانی نیز دارد.

قدم به قدم تا اکسپلور با الگوریتم ۲۰۱۹ اینستاگرام

تا اینجا مقاله متوجه شدیم که الگوریتم اینستاگرام چطور برای فهرست بندی پست‌ها در فید کاربران عمل می‌کند. در ادامه قصد داریم تا به صورت چک لیست وار،  تمامی تکنیک‌ها و فعالیت‌های لازم  جهت رسیدن پست شما به صدر نتایج در فید و پس از آن اکسپلور اینستاگرام را بازگو کنیم.

۱. محتوایی متناسب با علاقه کاربر تولید کنید

برای رد شدن از مانع فید و رسیدن به اکسپلور، باید پست‌هایی منتشر کنید که محتوای آن متناسب با علاقه کاربرانتان باشد.

ممکن است پیج شما با موضوع سرگرمی و طنز بیش از ۱۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشد؛ اما پست‌هایی که با محتوای علمی منتشر می‌کنید، لایک و کامنت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کند. در نتیجه شما هم سعی کنید که تمرکز بیشتری به سمت این نوع محتوا (البته نه در تمامی محتوای پیج خود) ببرید تا شانس حضور پست‌هایتان در اکسپلور افزایش پیدا کند.

۲. محتوایی تولید کنید که تعامل کاربر را افزایش دهد

هنگامی که پست شما در یک ساعت اول انتشار با بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری و نظرات زیادی روبرو شود، به احتمال زیاد از نظر اینستاگرام لایق قرار گرفتن در اکسپلور اینستاگرام است. البته تعامل (همان اینگیجمنت اینستاگرام) صرفاً نسبت به پست‌ها سنجیده نمی‌شود بلکه دایرکت، reply روی استوری‌ها و… نیز جزو تعاملات محسوب شده و در نتیجه باعث افزایش اعتبار شما برای الگوریتم اینستاگرام می‌شود.

اولین راه برای افزایش تعامل، انتشار محتوای جذاب و پس از آن، درخواست از کاربر است. در نتیجه مخاطبان خود را به تعامل دعوت کنید!

نظرسنجی، پرسش و پاسخ  و مسابقه در استوری نیز از دیگر روش های افزایش تعامل کاربران است. برای اینکه با راهکارهای افزایش نرخ اینگیجمنت اینستاگرامتان آشنا شوید،  تنها کافی است سری به مقالۀ ما با عنوان « اینگیجمنت اینستاگرام » بزنید.

نکته: قطعا به‌تازگی کامنت‌هایی را در زیر پست پیج‌های مختلف با چنین کلماتی مشاهده می‌کنید:

عالی

خیلی خوب بود
به پیج ما هم سر بزنید
و…
این‌ها اغلب کامنت‌های تبلیغاتی هستند که با استفاده از ربات تبلیغاتی در قسمت نظرات پست‌ها قرار داده می‌شوند .

اینستاگرام وجود این کامنت‌ها در پیج شما را یک امتیاز منفی در نظر می‌گیرد.در نتیجه  در چنین مواقعی با استفاده از استراتژی پرسش و پاسخ در کامنت، تعداد نظرات واقعی را افزایش دهید تا علاوه بر بی‌اهمیت شدن کامنت‌های تبلیغاتی، بتوانید تعامل پیج خود را بالا ببرید.

از دیگر روش های افزایش تعامل کاربران، انتشار پست در زمان مناسبی از روز است. زمان مناسب جهت انتشار محتوا نسبت به مخاطبان شما تعیین می‌شود که باید آن را با استفاده از روش آزمون و خطا و نسبت به بازخورد‌های دریافتی از کاربرانتان به دست بیاورید.

۳. فعالیت خود را در اینستاگرام بیشتر کنید

تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمی‌شود بلکه برای الگوریتم اینستاگرام مهم است که شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت کافی را داشته باشید و با دیگران تعامل داشته باشید.

در نتیجه به پست کاربران خود سر بزنید، آن‌ها را لایک کنید، نظر ارسال کنید و حتی برای آن‌ها دایرکت بفرستید تا این ارتباط را مداوم و قوی‌تر کنید.

می‌توانید در استوری‌ و پست‌ های مرتبط خود، دوستان و دیگر افراد (مخصوصاً افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها) را تگ و منشن کنید.

نکته:حتما  از ارسال کامنت‌های ساده و بی‌ارزش مانند «عالی»، «خوب بود» و یا بی معنی و این‌چنین متن‌ها خودداری کنید.

طبق تجربیات کاربران، کامنت‌های کمتر از ۴ کلمه برای اینستاگرام بی‌ارزش و ساده محسوب می‌شوند.

۴. پست و استوری را در ابتدای انتشار، ویرایش و حذف نکنید

اینستاگرام در مورد نشان دادن و یا ندادن پست شما در اکسپلور، در یک ساعت اول پس از انتشار آن تصمیم می‌گیرد در نتیجه پست های خود را بعد از انتشار حذف و یا ویرایش نکنید.

طبق تجربه، با حذف پست و انتشار مجدد آن و همین‌طور ویرایش متن پست‌های تازه منتشر شده، احتمال قرار گرفتن آن پست در اکسپلور را به‌شدت کاهش می‌دهید؛ در نتیجه تا جای ممکن به قرار دادن صحیح مطالب در زمان انتشار دقت کنید تا مجبور به ویرایش آن‌ها نشوید.

بیشتر بخوانید :   تبلیغات گوگل ادز چیست؟

۵. به‌صورت اصولی از هشتگ‌ها استفاده کنید

هشتگ‌ها برای نمایش پست‌های بهتر و مرتبط‌تر به کاربران ساخته شده‌اند، نه صرفاً برای افزایش بازدید محتوای پیج‌ در نتیجه از هشتگ‌ها به‌صورت کیلویی و الکی استفاده نکنید . اینستاگرام هم دوست دارد که این ارتباط بیشتر و بهتر و به جا باشد تا مطالب مفید و مرتبطی در اختیار کاربرانش قرار گیرد؛ در نتیجه برای همین الگوریتم ۲۰۱۹ اینستاگرام بیشتر از قبل بر روی استفاده صحیح از هشتگ‌ها تمرکز دارد.

بهترین تعداد هشتگ برای یک پست، بین ۵ تا ۹ عدد است. استفاده بیش از حد از هشتگ می‌تواند از طرف اینستاگرام به عنوان یک رفتار اسپم و تبلیغاتی شناسایی شود. (البته اینستاگرام به شما اجازه قرار دادن ۳۰ هشتگ در پست را می‌دهد اما برای بهتر دیده شدن، سعی کنید که فقط هشتگ‌های مرتبط قرار دهید)

به جز تعداد هشتگ‌ها، ثابت و کپی بودن هشتگ پست‌های شما مصداق دیگری از رفتار اسپم‌گونه است. تا جایی که می توانید هشتگ‌های هر پست را نسبت به محتوای آن خصوصی‌سازی کنید.

نکته مهم دیگر این است که پست‌های محبوب پیج شما، می‌توانند در صدر نتایج جستجو هشتگ‌ها قرار بگیرند. به‌طور مثال پست شما در مورد آخرین گونه وال با هشتگ #گونه_وال، درصورتی‌که برای مخاطبان محبوبیت بالایی داشته باشد، در نتایج فهرست‌بندی این هشتگ، برای تمامی کاربران جستجو کننده آن در صدر قرار می‌گیرد و باعث افزایش بازدید و احتمالاً فالورهای پیج شما می‌شود.

حتی اینستاگرام قابلیت دنبال کردن هشتگ را هم به کاربران خود داده است در نتیجه کاربران می‌توانند هشتگ مورد نظر خود را FOLLOW کنند تا تمامی پست‌های مربوط به آن، در صفحه فید آن‌ها نمایش داده شود.

اما توجه داشته باشید که در عین حال، آن‌ها توانایی حذف پست‌های یک پیج خاص از نتایج این هشتگ در صفحه فید خود را هم دارند؛ پس در صورت ارسال پست‌های نامربوط برای هشتگ‌های مختلف ممکن است مورد خشم کاربران دنبال کننده آن هشتگ‌ها قرار بگیرید و این یک سیگنال منفی برای الگوریتم اینستاگرام محسوب می‌شود.

۶.در صورت امکان لوکیشن پست را ثبت کنید

سایت buffer در یکی از مقالات خود به این قضیه اشاره کرد که وجود لوکیشن مکان‌های خاص و محبوب می‌تواند به افزایش بازدید پست و قرار گرفتن آن در اکسپلور اینستاگرام شما کمک کند.

به‌طور مثال تصویری از برج ایفل در پاریس در کنار لوکیشن مکانی آن شانس شما را برای قرار گرفتن در صدر فید و اکسپلور افزایش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که اینستاگرام توانایی شناخت لوکیشن‌های اشتباه و فِیک را دارد پس به هیچ عنوان از این موضوع سوء استفاده نکنید.

با استفاده از این روش ها می‌توانید پست‌های مرتبط خود را در تلفیق با مکان‌های محبوب مانند برج میلاد، میدان نقش جهان،میدان ازادی و… بیشتر از قبل در معرض نمایش قرار دهید.

۷. مطمئن شوید محتوایتان توجه مخاطب را جلب میکند و او را در صفحه نگه می‌دارد

شاید تصویر یک نقاشی تاریخی و یک خط توضیح متنی در مورد آن برای کاربران شما جذاب باشد، اما باید بدانید که این پست، نمی‌تواند به خوبی الگوریتم‌ اینستاگرام را راضی کند.
یکی از نکاتی که برای سنجش اعتبار پست‌های شما از طرف اینستاگرام بررسی می‌شود،مدت زمانی است که کاربران بر روی هر پست شما می‌گذرانند در نتیجه با توضیحات جذاب و طولانی، تصاویر با کیفیت، عکس نوشته، ویدیو و… کاری کنید که کاربران زمان بیشتری را به محتوای شما اختصاص دهند.

۸. از مخاطبان بخواهید اعلان‌های پیج شما را فعال کنند

زمانی که مخاطبان از محتوای شما راضی باشند و برایشان محتوا های شما جذاب باشد، می‌توانند اعلان‌های مربوط به پیج شما را فعال کنند تا در صورت انتشار محتوا، اینستاگرام با نوتیفیکیشن به آن‌ها انتشار پست جدید از طرف شمارا اطلاع دهد.

اگر بتوانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که اعلان مربوط به پیج شما را فعال کنند،  قطعا تاثیر زیادی در افزایش اعتبار و در نهایت ورود پست‌ها به اکسپلور اینستاگرام کرده‌اید.
با فعال شدن این نوتیفیکیشن‌ها، مخاطبان در اولین دقایق انتشار پست از آن باخبر شده و  سپس با ایجاد تعامل نسبت به آن، شما را به صدر فید دیگر کاربران و پس از آن اکسپلور می‌فرستند.

علاوه بر این روشن شدن این اعلان‌ها سیگنال مثبتی به الگوریتم اینستاگرام  نشان می‌دهد  که پیج شما، یک پیج محبوب و پرمخاطب است.

۹. از لایو و استوری و دیگر قابلیت ها استفاده کنید

استوری و لایو  از بهترین گزینه‌ها برای افزایش اینگیجمنت و تعامل کاربر هستند. نه به صورت آزاردهنده و بیش از حد، ولی در حد معمول از لایو زنده استفاده کنید تا هر از گاهی کاربران به یاد شما بیافتند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از استوری در دقایق اولیه انتشار پست، این موضوع را به کاربران خودتان یادآوری کنید تا پست را ببینند و سطح تعاملات با پست منتشر شده را بالا ببرید.

به غیر از لایو و استوری، استفاده از قابلیت‌های جدیدی مانند:

پرسش و پاسخ

نظر سنجی
باکس سؤال
IGTV
و…
هم می‌توانند به افزایش شانس شما جهت رسیدن به اکسپلور اینستاگرام کمک زیادی کنند.

نکته پایانی:

برای افزایش شانس خود برای حضور در در اکسپلور اینستاگرام،  توجه داشته باشید که کیفیت تصاویر و ویدیوهای خود را بالا ببرید.

علاوه بر آن، به هیچ عنوان از قدرت بالای استوری غافل نشوید چون طبق آمار منتشر شده در سال گذشته، تعداد کاربران استوری اینستاگرام در روز بیشتر از ۵۰۰ میلیون نفر است در نتیجه تا جای ممکن از آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *