سئو بهسرعت در حال تغییر است. تکنیک های که سال گذشته جواب می دادند، ممکن است امروز کار نکند. در این راهنما، ما مهم ترین روندهای سئو، بهروزرسانیهای الگوریتم، و استراتژیهایی که برای رتبهبندی بالاتر در سال 2025 نیاز دارید را تجزیه و تحلیل میکنیم. از جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی تا روشهای جدید برای بهینهسازی محتوا، هرانچه برای سبقت گرفتن از رقبا در سئو لازم دارید در این مقاله برای شما نوشته ایم.
نکته ی مهم:
اگرچه از ابعاد دقیق برنامههای گوگل اطلاع نداریم، اما دادههای مربوط به روندها شاخص خوبی برای آمادهسازی به شمار میروند.
در این مطلب، پنج روند سئو که برای سال ۲۰۲۵ روی آنها شرط بستهایم را با شما به اشتراک میگذارم.
برخی از این روندها پایهای هستند. برخی دیگر کاملاً بدیهیاند (مثلاً هوش مصنوعی). و بعضی نتایج شگفتانگیزی را نشان میدهند.
هر روند همراه با مثالها و نکاتی عملی ارائه شده که میتوانید از آنها استفاده کنید.
بریم سراغ اصل مطلب.
۱. تطبیق با هدف جستجو یک ضرورت مطلق برای رتبه گرفتن است
تطبیق با هدف جستجو همیشه یکی از عوامل مهم در رتبهبندی بوده است. اما حالا اگر بخواهید بهصورت پایدار در نتایج دیده شوید، این موضوع به یک الزام قطعی تبدیل شده است.
بیایید ببینیم چرا درست انجام دادن این کار اهمیت دارد.
فرض کنید در حال جستجوی عبارت «بهترین کفشهای مخصوص دویدن» هستید. روی یک لینک کلیک میکنید و انتظار دارید فهرستی از بهترین کفشهای دویدن را ببینید. اما بهجای آن، وارد صفحهای میشوید که فقط یک مدل خاص از کفش را برای فروش قرار داده است.
این دقیقاً نمونهای کلاسیک از تطبیق با کلمه کلیدی اما بیتوجهی کامل به نیت کاربر است. صفحهای که باز کردید چیزی که میخواستید را به شما نداد.
به همین دلیل است که نتایج ارگانیک جستجویی مثل این معمولاً پر از لیستها و رتبهبندیهای مختلفاند، نه صفحات فروش محصول خاص.
حالا اگر شما در چنین شرایطی باشید، بهعنوان یک جستجوگر چه کار میکنید؟
احتمال زیاد، از آن صفحه خارج میشوید و سراغ صفحهای دیگر میروید که بهتر با نیت جستجوی شما همخوانی دارد.
خروج سریع شما از آن صفحه باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) میشود؛ و این نرخ بالا، برای الگوریتمهای گوگل یک نشانه است مبنی بر اینکه آن صفحه نتوانسته انتظارات شما را برآورده کند. (در مورد این سیگنالها، در سومین روند این مقاله بیشتر توضیح میدهیم.)
گوگل از این دادهها استفاده میکند تا نتایج جستجو را برای آن عبارت بهینهتر کند و بهتر با نیت کاربران تطبیق دهد.
نکته: این مثال، بهوضوح، یک نمونه ساده است. اما در مقیاس وسیع، گوگل میتواند از دادههای هزاران جستجوگر استفاده کند تا بفهمد کدام نتایج برای کاربران مفید هستند و کدام یک نه.
این برنامه هیچ محتوایی به جز یک اسکنر کد QR ندارد.
مثالی که نشان میدهد نیت کاربر یک عامل بسیار مهم در رتبهبندی است: صفحهای که برای کلمه کلیدی «QR code scanner» در رتبه اول گوگل قرار دارد، هیچ محتوایی ندارد؛ فقط یک اسکنر کد QR است.
این یعنی گوگل بهجای توجه به حجم محتوا یا ساختار صفحه، بیشتر به این توجه کرده که آیا صفحه واقعاً نیاز کاربر را برآورده میکند یا نه.
بیایید درباره پاسخدادن به خواسته واقعی کاربران صحبت کنیم.
خب، روشن است که چرا این موضوع یک اقدام درست و حرفهای محسوب میشود. اما چه شواهدی وجود دارد که نشان دهد روند الگوریتمهای گوگل بیش از گذشته به این سمت حرکت کردهاند؟
بیایید نگاهی بیندازیم به صفحه نتایج جستجو (SERP) برای عبارتی مثل «keyword research» در فروردین ۱۴۰۳ (آوریل ۲۰۲۴).
حالا بیایید این را با صفحه نتایج جستجوی گوگل در فروردین ۱۴۰۴ (آوریل ۲۰۲۵) مقایسه کنیم:
در سال گذشته، بیشتر نتایج شامل مقالات جامع، راهنماهای بلند و ابزارهای حرفهای تحقیق کلمات کلیدی بودند. اما حالا در نتایج سال ۲۰۲۵، تمرکز گوگل به شکل محسوسی بیشتر روی صفحاتی است که مستقیماً نیت کاربر را برآورده میکنند.
بهجای صرفاً ارائه اطلاعات زیاد، صفحاتی رتبه گرفتهاند که فوراً ابزار تحقیق کلمات کلیدی را در اختیار کاربر میگذارند، یا تجربهای ساده و سریع برای انجام تحقیق ارائه میدهند.
این تغییر، نشانهای روشن از این است که گوگل در حال حاضر بیش از گذشته به این توجه دارد که آیا یک صفحه دقیقاً همان چیزی است که کاربر انتظار دارد یا نه.
سال گذشته، یک مقاله لیستوار (listicle) رتبه اول را داشت، بعد از آن یک راهنمای جامع بود و سپس یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی. اما امسال، یک ابزار در جایگاه اول قرار دارد، بعد از آن یک لیست، و بقیه نتایج در صفحه اول (بهجز یک نتیجه ویدیویی) همگی ابزار هستند.
در واقع، نسبت ابزارها در صفحه نتایج جستجو از ۵۰٪ در سال ۲۰۲۴ به ۸۰٪ در سال ۲۰۲۵ رسیده است.
عبارت مشخصتر «keyword research tool» نیز در سال ۲۰۲۵ دقیقاً همین الگو را دنبال کرده و شاهد تغییر مشابهی بوده است. این یعنی گوگل حالا بیش از پیش ترجیح میدهد صفحاتی را رتبه دهد که مستقیماً نیاز کاربر به یک ابزار را برطرف میکنند، نه صرفاً درباره آن توضیح دهند.
آن صفحه نتایج جستجو از ۶۰٪ ابزارها به ۹۰٪ ابزارها تغییر کرده است. این تغییر همچنین راحتتر قابل درک است: افرادی که عبارت «keyword research tool» را جستجو میکنند، دقیقاً به دنبال یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی هستند.
برای آنها کدام بیشتر مفید است: صفحهای که درباره بهترین ابزارها صحبت میکند یا صفحهای که خود ابزار را برای استفاده فوری در اختیارشان میگذارد؟
این تغییر تنها به دلیل تغییر نیت جستجو نیست (اگرچه گاهی اوقات این میتواند دلیل چنین تغییراتی باشد). بلکه یک محدودسازی در آنچه گوگل برای یک عبارت جستجو نمایش میدهد است.
روش قدیمی شامل رتبهبندی برای بسیاری از اصطلاحات با راهنماهای جامع بود که بهطور کلی تمام نیتها را پوشش میداد.
اما حالا موضوع بیشتر به درک دقیق نیت اصلی پشت یک عبارت جستجو مربوط میشود و اطمینان از این که آن نیت بهدرستی برآورده میشود. بهجای تلاش برای برآورده کردن یک نیت کلی یا چندین نیت مختلف بهطور همزمان.
برای هر کلمهکلیدی که هدفگذاری میکنید، باید کاملاً بر نیت جستجو تمرکز کنید. در غیر این صورت، ممکن است منابع زیادی را هدر دهید و هیچوقت نتوانید رتبهبندی مناسبی کسب کنید.
چطور برای هدف جستجو بهینهسازی کنیم؟
بهینهسازی محتوای شما برای نیت جستجو با شناسایی دقیقاً چیزی که کاربران از جستجوی خود میخواهند یا قصد دارند به آن دست یابند، آغاز میشود.
یک روش سریع و آسان برای انجام این کار استفاده از ابزار Semrush Keyword Overview است. کافی است کلمه کلیدی هدف خود را وارد کنید و نیت کاربر را پشت هر کلمه کلیدی مرتبط پیدا کنید.
در این حالت، کلمهکلیدی «best running shoes» نیت جستجوی تجاری (Commercial Intent) دارد. این نشان میدهد که افراد در حال تحقیق درباره خرید هستند. آنها به دنبال خرید فوری نیستند (که مربوط به نیت جستجوی تراکنشی یا transactional search intent میشود).
و این دقیقاً همان چیزی است که در صفحه نتایج جستجو مشاهده میکنیم: صفحاتی که به کاربران کمک میکنند قبل از خرید گزینههای خود را تحقیق کنند.
اما فقط به چهار نوع اصلی نیت جستجو (اطلاعاتی، ناوبری، تجاری و تراکنشی) محدود نشوید. به یاد داشته باشید که باید دقیقاً آنچه جستجوگر میخواهد را تحلیل کنید. آیا:
- یک فهرست از محصولات است؟
- یک صفحه فرود برای خرید یک محصول یا خدمت خاص است؟
- یک ابزار است؟
- یک تعریف است؟
- یک راهنمای مفصل است؟
- یک راهنمای گامبهگام است؟
همچنین میتوانید فقط کلمهکلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کرده و نتایج بالای صفحه را تحلیل کنید. به نوع محتوایی که در صفحه اول رتبه میگیرد نگاه کنید و بررسی کنید که چه نیتی از آن برآورده میشود.
پس از اینکه متوجه شدید نیت جستجو برای کلمهکلیدی هدف شما چیست، میتوانید محتوایی ایجاد کنید که پاسخگوی جستجو و هماهنگ با نیازهای مخاطب هدف شما باشد.
۲. هوش مصنوعی در حال تغییر نحوه تولید محتوای سطح بالا است
محتوا بخش جداییناپذیر از سئو است، خواه این محتوا شامل:
- پستهای بلاگ
- صفحات فرود
- صفحات خدمات
- اخبار و اطلاع رسانی
- صفحات محصولات
- یا هر صفحه دیگری که حاوی کلمات، تصاویر یا ویدئوها باشد.
مالکین سایتها از قبل از ظهور ChatGPT از هوش مصنوعی برای کمک یا نوشتن کامل محتوا برای چنین صفحاتی استفاده کردهاند، اما بهطور واضح، در چند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری در این زمینه بودهایم.
اما بهترین متخصصان سئو و تیمهای محتوایی چه کار میکنند؟
آنها از هوش مصنوعی برای تقویت محتوای خود استفاده میکنند، نه برای خلق آن.
چطور از هوش مصنوعی برای ارتقای محتوای خود استفاده کنید
هوش مصنوعی کارهای زیادی را بهخوبی انجام میدهد. میتواند اطلاعاتی که قبلاً شناخته شده است را خلاصه کند، نسخههای موجود را کوتاه کند و پاراگرافهای طولانی را به نکات برجسته تبدیل کند.
همچنین میتوانید از آن برای تولید جداول و نمایشهای گرافیکی ساده از دادهها بهسرعت و بهراحتی استفاده کنید.
اینها همه کارهایی هستند که نویسندگان زمان زیادی از آنها را صرف میکنند.
استفاده استراتژیک از هوش مصنوعی میتواند بخش زیادی از این زمان را آزاد کند تا نویسندگان شما بیشتر روی موارد زیر تمرکز کنند:
- استخراج نقلقولهای مرتبط از کارشناسان برای ارتقای ارزش محتوای نوشتهشده
- پیشنهاد ایدههایی برای تصاویر سفارشی، گرافیکها و دیگر تصاویر بصری برای پشتیبانی از نوشتههایشان (هوش مصنوعی میتواند در این زمینه هم کمک کند)
- اضافه کردن دیدگاهها و تحلیلهای اصلی از تجربیات خودشان
- جمعآوری دادهها و استفاده از آنها یا تغییر آنها برای ایجاد بینشهای جدید و مفید
- ایجاد منابع تکمیلی مانند قالبها و ابزارهایی که قابلیت اقدامپذیری محتوا را افزایش دهند
بهترین نویسندگان از قبل بسیاری از این کارها را انجام میدهند — ما از تجربه خودمان در تیم خودمان میتوانیم این را بگوییم (جزئیات بیشتر را در راهنمای ما برای استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن خواهید دید).
اما این موضوع در آینده به یک الزامی تبدیل خواهد شد اگر بخواهید بهطور مداوم و پایدار در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.
پس در سال ۲۰۲۵، نویسندگان خود را تشویق کنید که بیشتر خود را بهعنوان گردآورندگان محتوا (content curators) ببینند تا فقط نویسندگان محتوا.
نکته: این تنها محدود به نویسندگان نمیشود. ویراستاران، طراحان توضیحات، تیم طراحی و استراتژیستها نیز میتوانند از این رویکرد بهرهمند شوند.
۳. تمرکز سئوکاران بر بهینهسازی برای سیگنالهای کاربر و تجربه کاربری عالی
در پرونده بزرگ ضدانحصار گوگل، این شرکت مجبور شد برخی از پتنتهایی که الگوریتمهای جستجو از آنها استفاده میکنند را فاش کند.
ظاهراً گوگل به شدت به سیگنالهای کاربر برای رتبهبندی محتوا تکیه میکند، نه فقط تجزیه و تحلیل عمیق محتوا. آنها در شناسایی این که آیا کاربران از آنچه پیدا کردهاند راضی هستند یا نه، بسیار ماهر هستند.
احتمالاً آنها از متریکهایی مانند نرخ کلیک (click-through rate)، زمان ماندگاری (dwell time) و نرخ پرش (bounce rate) برای انجام این کار استفاده میکنند. (اگرچه هنوز نمیتوانیم جزئیات دقیقی در این مورد داشته باشیم.)
این بدان معناست که سئو به سمت بهینهسازی برای تعامل و رضایت کاربر حرکت میکند. به عبارت دیگر: نشان دادن به گوگل که شما در حال ارائه آنچه کاربران میخواهند هستید (همانطور که در روند اول در مورد برآوردن نیت جستجو توضیح داده شد).
نکته: بهینهسازی برای سیگنالهای کاربر به این معنی است که صفحه خود را بهگونهای بهینهسازی کنید که کاربران زمان بیشتری را صرف تعامل با صفحه شما کنند. ایدهآل این است که آنها حتی بخواهند صفحه شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.
یک روش برای ایجاد سیگنالهای مثبت کاربر و تشویق افراد به صرف زمان بیشتر در صفحات شما، ارائه یک تجربه کاربری عالی (UX) است.
سرعت سایت، سهولت در ناوبری و نحوه تعامل کاربران با سایت شما از عوامل کلیدی هستند که الگوریتمهای گوگل هنگام رتبهبندی سایتها در نظر میگیرند.
چطور برای سیگنالهای کاربر بهینهسازی کنیم
در اینجا چند نکته برای حفظ تعامل بازدیدکنندگان با تجربه کاربری عالی آورده شده است:
- متریکهای تعامل کاربر مانند زمان صرفشده در صفحه، نرخ پرش، کلیک روی دکمهها یا تعامل با ویژگیها را نظارت کنید. اینها تصویر روشنی از نحوه تعامل کاربران با سایت شما به شما میدهند.
- محتوای خود را دقیقاً با آنچه کاربران جستجو میکنند هماهنگ کنید. اگر آنها به دنبال پاسخ سریع هستند، آن را زیر تودهای از متن پنهان نکنید. دسترسی به پاسخها را برای آنها آسان کنید.
- عناصر بصری مانند ویدیوها و اینفوگرافیکها را اضافه کنید. این عناصر جذاب هستند و زمان بیشتری را برای مصرف مطالب از طرف کاربران میطلبند.
- عناصری که تعامل کاربر را تحریک میکنند مانند بخشهای نظرات، نظرسنجیها و آزمونها اضافه کنید.
- سرعت سایت خود را بهبود دهید. همچنین Core Web Vitals خود را نظارت کنید تا از مشکلات عملکردی پیشگیری کنید.
۴. افزایش نرخ کلیک (CTR) با افزایش جستجوهای بدون کلیک
در سال ۲۰۲۴، گوگل خلاصههای مبتنی بر هوش مصنوعی را در نتایج جستجو منتشر کرد: AI Overviews.
اینها خلاصههای تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند که در بالای نتایج جستجو برای برخی کلمات کلیدی ظاهر میشوند.
این ویژگیها به کاربران این امکان را میدهند که سوالات گستردهای بپرسند و هوش مصنوعی بر اساس محتوای موجود در وب، پاسخهایی به پرسشهای آنها تولید کند. این امر به کاربران کمک میکند تا پاسخهای مورد نیاز خود را مستقیماً در صفحه نتایج جستجو (SERP) دریافت کنند.
AI Overviews اولین ویژگیای نیست که گوگل برای نتایج جستجو معرفی کرده است و پتانسیل بالایی برای تأثیرگذاری بر میزان ترافیک وبسایتها دارد.
در طول سالها، ویژگیهای جدیدی معرفی شدهاند که نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات، محصولات و خدمات را تغییر دادهاند.
از جمله featured snippets که به کاربران پاسخ سوالاتشان را بهطور مستقیم در SERP میدهند:
تا باکسهای “People Also Ask” که اطلاعات بیشتری را به شما ارائه میدهند:
و حتی ماشینحسابهای داخلی که نیاز به مراجعه به سایت دیگری را کاملاً از بین میبرند:
این نوع ویژگیها منجر به افزایش جستجوهای بدون کلیک (zero-click searches) شدهاند.
تمام این ویژگیها تأثیر قابل توجهی بر یک متریک مهم دارند: نرخ کلیک (CTR).
بدون شک، AI Overviews احتمالاً شانس کلیک کاربران بر نتایج جستجوی ارگانیک برای برخی از پرسشها را کاهش میدهند.
یک گزارش از Advanced Web Ranking نشان میدهد که این تغییرات بهطور گستردهای برای جستجوهای اطلاعاتی در حال رخ دادن است. همچنین یک مطالعه توسط Seer Interactive نشان میدهد که در حالی که نرخ کلیکها برای جستجوهایی که بدون AI Overviews هستند افزایش یافته، جستجوهایی که دارای AI Overviews بودند در طول سال گذشته شاهد کاهش نرخ کلیک بودهاند.
اما برخی از سایتها ممکن است اثر معکوس را تجربه کنند. زیرا گوگل میتواند سایت شما را در AI Overview قرار دهد، به این معنی که ممکن است ترافیک بیشتری به سایت شما وارد شود نسبت به زمانی که در پایین صفحه اول (یا پایینتر) رتبهبندی میشدید.
بیشتر بخوانید: آیا گوگل با محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی (مثل ChatGPT) مشکلی دارد؟
بنابراین، در برخی موارد، این ویژگیها ممکن است به سایتها کمک کنند تا کلیکهای بیشتری دریافت کنند. اما واضح است که این موضوع برای اکثریت صادق نخواهد بود.
چگونه در شرایطی که نرخ کلیکها کاهش مییابد، بقا پیدا کنیم؟
صرف نظر از اینکه چه اتفاقی برای نرخ کلیکها میافتد، دیدگاه ما تغییر نمیکند: در نهایت مردم هنوز نیاز دارند که به یک سایت مراجعه کنند.
خوب، برای برخی جستجوها اینطور نیست. اگر گوگل بتواند یک ماشینحساب سریع برای تبدیل مایل به کیلومتر نشان دهد، کاربر نیازی به مراجعه به سایت ندارد.
اما تصور کنید که آنها به دنبال چیزی مانند “چگونه یک ابزار بازاریابی ایمیلی انتخاب کنیم” هستند. فرقی نمیکند که AI Overview چقدر پاسخ خوبی بدهد، در نهایت کاربر نیاز دارد به وبسایت یک راهحل بازاریابی ایمیلی مراجعه کند و دکمه خرید را فشار دهد.
پس چطور در این محیط پیروز شویم؟
دو جنبه برای این کار وجود دارد:
- سادهتر کردن برای گوگل تا بفهمد شما کی هستید و چه کاری انجام میدهید.
- تغییر استراتژی کلمات کلیدی خود به سمت کلمات کلیدی با پتانسیل کلیک بالاتر.
1. حضور آنلاین خود را فراتر از وبسایت خود گسترش دهید
اگر شما وبسایتهای دیگر، پروفایلهای شبکههای اجتماعی، کانالهای یوتیوب یا… دارید، برای گسترش حضور خود در آنها تلاش کنید.
هرچه گوگل بیشتر درباره برند شما یاد بگیرد، احتمال اینکه آن را در AI Overviews و ویژگیهای دیگر SERP (همراه با رتبهبندیهای ارگانیک) نمایش دهد، بیشتر میشود.
همچنین به جایی که بحثهای کلیدی در صنعت شما در حال رخ دادن است توجه کنید. این میتواند در پلتفرمهایی مانند Reddit یا شبکههای اجتماعی مانند LinkedIn و Twitter/X باشد.
فقط به این اسنیپت از یک SERP برای “چگونه یک بررسی SEO انجام دهیم” نگاه کنید:
یک صفحه کامل از فضای SERP توسط نتایج ویدیو و فرومها پر شده است.
اگر بتوانید حضور خود را در این حوزهها گسترش دهید، ممکن است تاثیر مستقیمی بر CTR شما نداشته باشد.
اما میتوانید توجه و ترافیک را از سایر نقاط جلب کنید و همچنین میتوانید برای گوگل راحتتر کنید که بیشتر در مورد برند شما بفهمد تا احتمالاً آن را در AI Overviews گنجانده و در نتایج جستجو نمایش دهد.
2. تمرکز بر پتانسیل کلیک
هیچ شکی نیست که برخی از کلمات کلیدی بهطور طبیعی کمتر از گذشته پاداشدهی خواهند داشت.
هر چیزی که گوگل بتواند با چند پاراگراف در یک AI Overview پاسخ دهد، احتمالاً به سختی بهعنوان بخشی از استراتژی کلمات کلیدی شما قابل دفاع خواهد بود.
در عوض، بر روی کلماتی تمرکز کنید که میتوانید چیزی ارائه دهید که گوگل نتواند آن را بهراحتی خلاصه کند.
ما خودمان این کار را با صفحات ابزارهای خود انجام دادهایم:
با گسترش مجموعه ابزارهای رایگان خود، توانستیم بر روی کلمات کلیدی مهم (مثل تحقیق کلمات کلیدی، بکلینکها و غیره) که پتانسیل کلیک بالایی دارند (چرا که مردم به دنبال ابزارها هستند، نه خلاصهها یا تعاریف) تمرکز کنیم.
و شاهد رشد واقعی در کلیکها در این صفحات سال به سال بودهایم — تقریباً ۱۵۰٪.
کلمات کلیدی با پتانسیل کلیک بالا شامل هر چیزی است که نیت خرید بالایی داشته باشد یا جایی که کاربر بخواهد اقدامی انجام دهد. یک خلاصه AI نمیتواند به کاربری که قصد خرید یا آزمایش یک ابزار را دارد پاسخ دهد.
اما نیازی نیست که در هر صفحه چیزی برای فروش داشته باشید. اگر تمرکز شما بر محتوای اطلاعاتی است، به دنبال موضوعات فنیتر باشید. یا موضوعاتی که نیاز به یک راهنمای گام به گام کامل (همراه با تصاویر) دارند تا به طور کامل پوشش داده شوند.
اینها موضوعاتی هستند که، فرقی نمیکند که خلاصه AI چقدر خوب باشد، هنوز احتمالاً کلیکهای زیادی تولید خواهند کرد.
5. حضور برند در سراسر وب به سیگنال قدرت مرجع قویتری تبدیل میشود
قدرت دامنه قبلاً تماماً به لینکها بستگی داشت. شما میتوانستید بر روی گرفتن لینکها تمرکز کنید تا بهصورت اجباری برای تقریباً هر کلمه کلیدی رتبهبندی کنید.
و لینکها هنوز هم مهم هستند. بهویژه برای کلمات کلیدی با ارزش بالا.
اما مهمتر از تعداد لینکهایی که در سال 2025 دریافت میکنید، نوع لینکهایی است که به دست میآورید.
من در مورد لینکهای follow در مقابل nofollow صحبت نمیکنم. من درباره لینکهایی صحبت میکنم که در آنها به عنوان یک مرجع مورد بحث قرار میگیرید.
اگر به پروفایل بکلینک ما نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از لینکهای ما از منابعی هستند که به نام Brian Dean به عنوان یک مرجع بحث میکنند.
این نشانهای از تأثیری است که برایان با Backlinko داشته است. اما همچنین یک نمونه خوب از نوع بکلینکهایی است که معتقدیم در آینده اهمیت بیشتری خواهند یافت.
نوع بکلینکهایی که به شما کمک میکنند تا اعتماد و اعتبار برند خود را بسازید یا همان “قدرت برند”.
شما میخواهید بخشی از بحثها حول موضوعات کلیدی در حوزه خود در سراسر اینترنت باشید. این ممکن است به نظر بدیهی یا ابتدایی بیاید، اما نمیتوان از قدرت آگاهی از برند و اعتماد در سال 2025 انکار کرد.
هر چقدر لینکهای بیشتری به سایت خود بسازید که در متن بحثهای مرتبط با حوزه شما باشند، بهتر است.
این کار باعث میشود برای گوگل (و کاربران) راحتتر باشد که سایت شما را با موضوعاتی که میخواهید رتبهبندی کنید مرتبط کند.
در واقع، احتمالاً شما همیشه به یک لینک برای بهرهمندی از این اثر نیاز نخواهید داشت. و ما معتقدیم که اشارههای برند در این سال اهمیت بیشتری خواهند یافت.
ما تعداد زیادی از این اشارهها را دریافت میکنیم. مثل این یکی که حتی اشاره میکند که برای چه چیزی شناخته شدهایم (SEO):
این سایت دارای امتیاز اعتبار ۴۳ است، بنابراین گرفتن یک لینک از آن میتواند مفید باشد. اما حتی خود اشاره به سایت نیز احتمالاً به گوگل و خوانندگان آن پست نشان میدهد که Backlinko یک منبع معتبر در فضای SEO است.
البته، این اشاره سیگنال خیلی قویای نیست، اما هنوز هم یک سیگنال به شمار میرود.
یا این مثال از Seattle Times، یک سایت با امتیاز اعتبار ۷۱:
دوباره، این میتوانست یک لینک خوب باشد. اما باز هم اشاره به برند ما به عنوان یک منبع معتبر در یک نشریه با اعتبار بالا و ترافیک زیاد به حساب میآید.
حالا اشتباه نکنید: احتمالاً اینها به طور فردی اثر قویتری روی SEO ما داشتند اگر لینک بودند. این را نمیتوان انکار کرد.
اما نکتهای که میخواهیم مطرح کنیم این است که فقط بحث شدن در مورد برند شما به عنوان یک مرجع در سراسر اینترنت در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت.
AI Overviews گوگل و هزاران ابزار AI دیگر که در بازار وجود دارند، همگی به درک برندها و نظرات مردم در مورد آنها برای تولید پاسخهای خود وابسته هستند.
بنابراین، هرچقدر بیشتر در مورد برند شما صحبت شود، شانس شما برای رتبهبندی در جستجو و ظاهر شدن در پاسخهایی که این ابزارها تولید میکنند بیشتر خواهد بود.
چگونه قدرت برند خود را تقویت کنید
مانند روند قبلی ما، بسیاری از روشهای رشد قدرت برند شما پیروی از اصول پایه SEO هستند. محتوای عالی ایجاد کنید، سایت خود را نگهداری کنید و جایی که میتوانید برای تسریع تلاشهای لینک سازی خود Outreach انجام دهید.
شما فقط نیازی به تمرکز روی وبلاگها، سایتهای خبری و سایر نشریات سنتی ندارید. لینکها از فرومها و سایتهای شبکههای اجتماعی ممکن است همان قدرت SEO یک لینک از یک سایت با Authority Score بالا را نداشته باشند. اما هنوز هم اشارههای ارزشمندی به برند شما هستند.
در واقع، اشاره به برند شما در این مکانها میتواند حتی از نظر تبدیل و آگاهی از برند قدرت بیشتری داشته باشد.
مثل این مثال که شخصی یکی از پستهای ما را بهطور خاص به یک کسبوکار محلی برای کمک به SEO توصیه کرده است:
این نوع اشارهها میتوانند برای ایجاد اعتماد به برند شما فوقالعاده قدرتمند باشند.
چرا؟
زیرا احتمالاً صاحبان کسبوکارهای زیادی وجود دارند که ممکن است آن رشته را پیدا کرده و پست ما را به عنوان یکی از بهترین توصیهها ببینند.
علاوه بر این، همانطور که در بخش قبلی نشان دادیم، نتایج فرومها میتوانند بخش قابل توجهی از SERP را اشغال کنند. بنابراین، حضور در اینها میتواند به طور غیرمستقیم دیدهشدن شما را افزایش دهد.
البته نمیتوانید مستقیماً این موضوع را تحت تاثیر قرار دهید، حداقل نه بدون اینکه به نظر اسپم بیایید. اما شما میتوانید:
- به طور فعال در شبکههای اجتماعی پست بگذارید تا حضور خود را در پلتفرمهایی که در آنها افراد به بحث در مورد موضوعات مرتبط با برند شما میپردازند، افزایش دهید.
- به سوالات و نگرانیهای کاربران در پلتفرمهایی مانند Reddit و Quora پاسخ دهید (بهطور مفید، نه تبلیغاتی).
- گزارشها را به اشتراک بگذارید یا در این سابردیتها و جوامع دیگر (جایی که مجاز هستید) برای تحریک مکالمات مفید با مخاطبان خود درخواست بازخورد کنید.
این یکی از عواملی است که تاثیرگذاری بر آن دشوار و نیازمند تلاش زیادی است. اما زمانی که به درستی انجام شود، میتواند یک محرک بزرگ برای رشد باشد.
آینده SEO در ۵ تا ۱۰ سال آینده چیست؟
اگر یک نکته اصلی از این روندهای SEO بگیریم، این است که در سال ۲۰۲۵ استانداردها بالاتر رفتهاند.
برندهایی که میدانند چگونه از AI برای ایجاد محتوای بهتر، نه فقط بیشتر، استفاده کنند، همانهایی هستند که پیروز خواهند شد.
و در حالی که CTR ها همچنان کاهش خواهند یافت و کاربران بیشتری به دنبال راههای جدید جستجو خواهند بود، نکته اصلی این است که SEO هنوز بخش اساسی از اجرای یک وبسایت موفق است.
این مقاله ترجمه مقاله https://backlinko.com/seo-this-year می باشد. که Leigh McKenzie آن را نوشته است.
اگر نکته ای به ذهنتان می رسد حتما با ما درمیان بگذارید.
هم چنین اگر نیاز به مشاوره در زمینه سئو دارید با ما تماس بگیرید.
بدون دیدگاه