بازاریابی پیامکی یکی از مؤثرترین ابزارها برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان در کسب و کارها محسوب می‌شود. با این حال، مانند هر روش تبلیغاتی دیگری، این شیوه نیز خالی از ضعف نیست و چالش‌های خاص خود را دارد. پیش از آغاز هرگونه کمپین پیامکی، ضروری است که با مزایا و معایب این روش به‌خوبی آشنا شویم تا بتوانیم با آگاهی کامل از آن بهره‌برداری کنیم. هدف این مطلب آن است که دیدی جامع نسبت به بازاریابی پیامکی ارائه دهد و به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این ابزار برای تجارت شما مناسب است یا خیر. اگر به دنبال استفاده هوشمندانه از پیامک در مسیر بازاریابی خود هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تبلیغات پیامکیهمراه برای افراد یک وسیله بسیار شخصی قلمداد می‌شود و آنها به طور مرتب گوشی خود را چک می‌کنند. بنابراین به احتمال بسیار زیاد پیامک شما ظرف مدت کوتاهی خوانده می‌شود. در واقع آمار جهانی نشان می‌دهد که بیش از 95% پیامک‌ها توسط دریافت‌کنندگان باز می‌شوند. بنابراین با استفاده از پیامک انبوه شما مطمئن خواهید بود که پیغام شما توسط مشتری دریافت و خوانده شده است. شما می‌توانید پیام خود را در لحظه به مشتری برسانید. از آنجایی که پیامک در لحظه ارسال و دریافت می‌گردد، شما می‌توانید اخبار و پیشنهادات فوری خود را از طریق آن برای مشتریان ارسال کنید. آمار نشان می‌دهد که اکثریت پیامک‌ها ظرف چند دقیقه بعد از دریافت توسط مخاطب باز می‌شوند و این یعنی پیامک بهترین وسیله برای انتقال پیغام‌ها در لحظه است. مشتریان واکنش بهتری نسبت به پیامک نشان می‌دهند. پیامک یک ابزار خوب برای ارتباط و ترغیب مشتری است. این موضوع را به یاد داشته باشید که هنوز جمعیت بسیار زیادی هستند که از اینترنت استفاده نمی‌کنند. اما همه تلفن همراه دارند و آنقدر هم سرشان شلوغ نیست که نتوانند به یک پیامک ساده پاسخ دهند. شما می‌توانید در پیامک خود از مشتری چیزهای مختلفی بخواهید و مطمئن باشید که این پیامک شما بازخورد خوبی خواهد داشت. ارسال پیامک کار بسیار، بسیار ساده‌ای محسوب می‌شود.  شما وارد حساب کاربری خود می‌شوید، پیامک خود را می‌نویسید، شماره‌های دریافت‌کنندۀ پیامک خود را انتخاب می‌کنید و با کلیک بروی یک دکمه، پیامک شما برای هزاران نفر ارسال خواهد شد. در واقع پیامک یکی از ساده‌ترین روش‌های تبلیغاتی است و شما استفاده از سامانۀ ارسال پیامک را به راحتی فرا خواهید گرفت.

معایب تبلیغات پیامکی را بشناسید!

   شما تنها 70 کاراکتر برای انتقال پیام خود در اختیار دارید. همانطور که می‌دانید، یک محدودیت 70 کاراکتری برای پیامک‌های فارسی وجود دارد و این تعداد کاراکتر ممکن است برای انتقال پیغام شما کافی نباشد. البته همیشه این گزینه وجود دارد که پیامک خود را در دو بخش ارسال کنید. اما در این صورت هم باید هزینۀ دو پیامک را هم پرداخت نمایید. امکان ارسال فایل‌های صوتی یا تصویری وجود ندارد. با استفاده از پیامک، شما تنها می‌توانید پیغام‌های متنی به مخاطبان ارسال کنید و اجازۀ ارسال هیچگونه فایل صوتی یا تصویری به شما داده نمی‌شود. بنابراین اگر قصد دارید عکس، ویدئو، فایل‌های صوتی و …. برای مشتریان خود ارسال کنید، باید به دنبال یک ابزار ارتباطی دیگر همچون ایمیل باشید.

یکی از عواملی که در سال‌های گذشته موجب گرایش گسترده کسب‌وکارها به بازاریابی پیامکی شد، هزینه پایین و مقرون‌به‌صرفه این روش تبلیغاتی بود. در ابتدا، زمانی که هنوز استفاده از پیامک به عنوان ابزار بازاریابی فراگیر نشده بود، این شیوه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. اما به‌تدریج و با افزایش تعداد کسب‌وکارهایی که از این روش استفاده می‌کردند، حجم پیامک‌های تبلیغاتی نیز به‌طور قابل توجهی رشد پیدا کرد.

همان‌طور که اشاره شد، پایین بودن هزینه ارسال پیامک باعث شد بسیاری از افراد بدون برخورداری از دانش کافی در زمینه نگارش پیام‌های تبلیغاتی مؤثر، اقدام به ارسال انبوه پیامک‌های بی‌هدف کنند. این پیامک‌ها نه‌تنها بازخورد مناسبی نداشتند، بلکه موجب آزار و نارضایتی بسیاری از مخاطبان شدند.

در واکنش به این وضعیت، تعداد زیادی از کاربران تلفن همراه ترجیح دادند دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را از طریق اپراتور خود مسدود کنند. حتی آن دسته از مخاطبانی که دریافت پیامک از یک برند یا سرویس خاص برایشان اهمیت داشت، ناچار بودند در کنار پیام‌های مفید، حجم زیادی از پیامک‌های بی‌ارزش و غیرمرتبط را نیز تحمل کنند. در نتیجه، بسیاری از این پیام‌ها بدون خوانده شدن مستقیماً حذف می‌شوند.

این رویه نه‌تنها اثربخشی تبلیغات پیامکی را کاهش داده، بلکه تا حد زیادی اعتماد مخاطبان به این روش را نیز خدشه‌دار کرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه کمپین‌های تبلیغاتی موفق در لینکدین اجرا کنیم؟ راهنمای کامل برای کسب و کارهای B2B

چگونه یک کمپین تبلیغات پیامکی موفق داشته باشیم ؟

همون طور که در بخش قبلی گفتیم . حالا که بازار تبلیغات پیامکی خراب شده ما باید از این سرویس تبلیغاتی صرف نظر کنیم ؟ جواب یک نع ممتد هست . ما در این بخش به شما کمک می کنیم که از این سرویس بیش ترین استفاده رو بکنید.
پیامک ساده و قابل فهم بفرستید
پیام رسان های دیگه این قابلیت رو دارند که بشه تصویر یا ویدئو برای کاربر آپلود کرد . اما در پیامک ما فقط امکان استفاده از محتوای متنی رو داریم . اگه متن گیرا و قابل فهم نباشه با استفاده از سایر محتوا میشه اون رو پوشش داد. اما در پیامک این امکان وجود نداره. بنابراین تا حد امکان متن رو ساده و قابل فهم بنویسید.
قانون 70 به 30 رو رعایت کنید
در مورد قانون 70 به 30 در تبلیغات و بازاریابی چیزی می دونید ؟ این یه قانون هست که در نوشتن متن تبلیغاتی استفاده میشه. دراین قانون شما باید یه ازای هر 30 کاراکتر تبلیغاتی 70 کاراکتر ارزش آفرین به مشتری خود ارائه بدید. حالا این قانون رو چطور در پیامک رعایت کنیم ؟ بریم سراغ یه مثال :
فرض کنید یه کلینیک رژیم درمانی میخواد خودش رو در پیامک تبلیغ کنه . این کلینیک می تونه به دو صورت پیام بده .
بهترین ورزش برای کاهش وزن پیاده رویه 30 دقیقه ای هست ، چون تنها فعالیتیه که با وجود چربی سوزی باعث گشنگی شما نمیشه . برای دریافت یک دوره رژیمی از طریق سایت فلان اقدام نمایید.
ما یک کلینیک رژیم درمانی هستیم . نوین ترین شیوه های رژیمی رو در برنامه خودمون داریم . ما به شما قول کاهش وزن حداقل 3 کیلو در یک دوره 21 روزه رو میدیم . از طریق سایت فلان ، اولین دوره رژیمی تون رو دریافت کن.

به مشتری حق انتخاب بدید
به مشتری خودتون حق انتخاب بدید. اجازه بدید مشتری خودش انتخاب کنه که دوست داره پیامک های شما رو دریافت کنه یا نه . حتما در یکی از پیامک هاتون سرویس لغو رو بگنجونید . نگران نباشید شاید در این صورت ریزش داشته باشید اما در عوض درصد مخاطبای واقعی تون رو شناسایی می کنید . این افراد لزوما افرادی نیستن که به کار شما علاقه ندارن . ممکنه این افراد دریافت کننده خدمات شما نباشند . به این مثال توجه کنید.
تصور کنید که شما یک آرایشگاه بزرگ زنانه با انواع خدمات آرایشی دارید. در این صورت فرستادن مدام تخفیف کاشت ناخن برای آقایون چه فایده ای برای شما داره ؟
نگران نباشید ! اگه شما مسیر درست رو در ارسال پیامک تبلیغاتی طی کنید می تونید افراد زیادی رو علاقه مند به سرویستون نگه دارید.
از طرفی وقتی برای مشتری احترام قائل نیستید و مثل یک اسپمر اون رو با پیامک ها بمباران می کنید. باعث خشم اون فرد میشید . این نارضایتی ممکنه دهان به دهان به افراد نزدیک این فرد منتقل بشه یا در شبکه های مجازی پخش بشه . دراین صورت به اعتبار خودتون لطمه می زنید.
در زمان های مناسب پیام بدید
یکی از مهم ترین آیتم هایی که در ارسال پیام باید بهش توجه کنید زمان ارسال پیامک هست . مخاطب خودتون رو به درستی بشناسید و زمان هایی رو انتخاب کنید که می دونید با دقت بیشتری پیام شما رو میخونه .
مثلا خانم های خانه دار معمولا صبح زود بیدار نمیشن . اگه مخاطب شما این قشر هستن ساعت اولیه روز یا زمانی که برای آماده کردن ناهار و شام مشغول هستن رو برای ارسال پیام انتخاب نکنید.
برعکس ارسال پیامک برای کارمندها ساعت های استراحت ، اول صبح و عصر به بعد ، زمان های خوبی هستن .
نمیشه یه حکم کلی در مورد ساعات ارسال پیام داد . یکی از بهترین روش ها اینه که بازخورد ها نسبت به پیامک رو بررسی کنید و بهترین زمان رو انتخاب کنید.
پیامک هدفمند بدید
بعضی پیامک ها ماهیت معرفی دارن . به جز این دسته از پیامک ها ، بهتر هست پیامکی رو به مشتری بدید و دعوتش کنید تا کاری رو انجام بده . مثلا یه تخفیفی رو ارائه بدید که به فروشگاه یا سایت شما سر بزنه . یا نوید یک سری محصول جدید رو بدید که باز هم ترغیب بشه که به سایت شما یا فروشگاهتون مراجعه کنه. در این صورت می تونید میزان بازخورد و توجه مشتری ها و در واقع میزان موفق عمل کردن کمپین تبلیغاتی خودتون رو بررسی کنید.
یک گفتگوی دو طرفه داشته باشید 
این امکان در تبلیغات انبوه پیامکی هم مانند سایر پیامک هافراهم هست که شما پیامک های مشتری ها رو دریافت کنید. می تونید مولتی پیامک پرسش و پاسخ طراحی کنید و به سوالات مخاطبین خودتون جواب بدید . دراین صورت هم ابهام زدایی می کنید و هم صمیمیت رو افزایش می دید.
این روش میتونه توسط مشتری های شما جالب باشه چون همیشه پیام های یک طرفه دریافت کردند.
توجه کنید که این شیوه رو ابتدا در مورد مشتریان وفادار خودتون به کار بگیرید.
بیشتر بخوانید: ترندهای سئو در سال 2025
صادق باشید
وعده سر خرمن به مشتری های خودتون ندید ! چند وقت پیش پیامکی از یکی از فروشگاه هایی که قبلا ازش خرید کرده بوم دریافت کردم . این فروشگاه در پیامک خودش زده بود که حراج استثنائی پایان فصل دارن و پالتو های خودشون رو حراج کردن. فردای اون روز من آماده شدم وبه اون فروشگاه رفتم اما حراج استثنایی ای در کار نبود . یک سری کالاها ، تخفیف نازلی خورده بودن . من خرید نکردم و ناراحت از اینکه وقتم رو تلف کردم راهی خونه شدم . چند وقت بعد دوباره پیامک تخفیف استثنایی از این فروشگاه دریافت کردم و بدون توجه به نوع اجناس پیامک رو حذف کردم .
داستانم خیلی طولانی شد ولی منظورم اینه که از کلمات درست و صادقانه در متن تبلیغاتی خودتون استفاده کنید. وگرنه اعتماد مشتری هاتون رو از دست می دید.

تفاوت خط خدماتی و تبلیغاتی

اگر با پنل های پیامکی کار کرده باشید حتما متوجه شده اید که دو نوع خط برای ارسال پیامک وجود دارد. نوع اول خط تبلیغاتی که در قیمت آن پایین تر است و خرید ان راحت تر اما برای کسانی که دریافت پیامک تبلیغاتی را در گوشی موبایل خود بسته اند پیامک ارسال نمی کند.

نوع دوم خط خدماتی است که قیمت بالاتری دارد و برای خرید آن نیاز به ارائه مدارک معتبر دارید و با بستن پیامک های تبلیغاتی بازهم مخاطب پیامک را در گوشی خود دریافت می کند. این خط برای ارسال پیامک های باشگاه مشتریان، رمز یکبارمصرف، کد تحویل بسته و کدهای تخفیف اختصاصی استفاده می شود و استفاده تبلیغاتی و انبوه از ان موجب سلب امتیاز خط می گردد.

در این مقاله به بررسی پیامک تبلیغاتی، مزایا و معایب آن پرداختیم، اما اگر می خواهید پیامک تبلیغاتی ارسال کنید بهتر است حتما با یک مشاور تبلیغاتی درباره متن و زمان و هرانچه که می تواند در افزایش نرخ تبدیل موثر باشد مشور بگیرید.

مشاوران ما آماده همکاری با شرکت ها و برندها برای ارائه خدمات مشاوره و اجرای کمپین های تبلیغاتی هستند.

همین امروز با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *