بازاریابی مدرن

نقطه کانونی و تمرکز بازاریابی سنتی، محصول یا خدمات شرکت است اما بازاریابی مدرن بیشتر مشتری مدار است. کسب‌وکارهایی که یک استراتژی مدرن را اتخاذ می‌کنند، همیشه رضایت مشتریان خود را بالاتر از هر چیز دیگری قرار می‌دهند، بنابراین می‌توانند بهتر خواسته‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد مخاطبان خود را برطرف کنند.

در این پست آموزشی از مدیااد می‌خواهیم در رابطه با بازاریابی مدرن یا modern marketing باهم به گفتگو بپردازیم. پس باما همراه باشید.

تعریف بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن یک روش جامع، چابک و مبتنی بر داده است که برندها را با مشتریان ایده‌آل خود پیوند می‌دهد تا اهداف کسب‌وکار را به تحقق برسانند. در بازیابی مدرن مشتریان هدف را می‌توان به روش‌های گوناگونی جمع‌آوری کرد. یک رویکرد بازاریابی مدرن همیشه تفکر و اجرای خلاقانه را با تحقیق، استراتژی، فناوری و تحلیل برای دستیابی به مخاطبین و اهداف بازاریابی سازمانی ترکیب می‌کند.

از آنجایی که مدرن مارکتینگ از یک پلتفرم دیجیتال استفاده می‌کند، یک مدل بازاریابی قابل تنظیم‌تر از بازاریابی سنتی است. مدرن مارکتینگ می‌تواند به‌راحتی خود را با تغییرات وفق دهد، بنابراین مشکلی برای همگام شدن با آخرین روندهای بازاریابی ندارد. همچنین با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ابزاری می‌توان به آن در هر دستگاهی دسترسی داشت که به این معنی است که شرکت‌ها شانس بیشتری برای دستیابی به مخاطبان جهانی دارند. همه این عوامل به ایجاد وفاداری و اعتماد مشتری و همچنین به رسمیت شناختن برند در سراسر جهان کمک می‌کند.

مثال‌های زیر برخی از محبوب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی مدرن هستند که امروزه استفاده می‌شوند:

  • بازاریابی ایمیلی: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بالاترین بازگشت سرمایه در بین تمامی کانال‌های بازاریابی را دارد به همین خاطر بازاریابی ایمیلی باید بخشی از استراتژی بازاریابی مدرن شما باشد. این به شما امکان می‌دهد با مشتریان خود درگیر شوید، آن‌ها را از تبلیغات آینده مطلع کنید و… .
  • تبلیغات اینترنتی: تبلیغات اینترنتی از گوگل گرفته تا یوتیوب و فیس‌بوک، هیچ کمبودی در پلتفرم‌های قابل استفاده وجود ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت از انواع پلتفرم‌ها برای تبلیغات خود استفاده کنید.
  • وب‌سایت‌های فروشگاهی: اگر محصولات فیزیکی یا دیجیتالی می‌فروشید، یک وب‌سایت فروشگاهی برای تجارت شما ضروری است. این ابزار به مشتریان امکان می‌دهد محصولات شمارا بدون بازدید فیزیکی ببینند و بخرند و مهم‌تر از آن می‌توانید پایگاه مشتری خود را بسیار بیشتر افزایش دهید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارای ابزارهای تحلیل داده داخلی هستند که به برندها امکان می‌دهد عملکرد، تعامل و کمپین‌های تبلیغاتی خود را دنبال کنند. همچنین به دلیل گرایش‌های بازاریابی آنلاین مانند استفاده از هشتگ‌ها، استفاده از فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام آسان‌تر است.

هدف از بازاریابی مدرن چیست؟

به دلایل بسیاری، تقریبا هر کسب‌وکاری آرزوی تغییراتی در رشد، افزایش تعداد مشتریان، گسترش سهم بازار، افزایش سودآوری، افزودن کارکنان و غیره را دارد. برای رسیدن به این اهداف، تیم‌های بازاریابی مدرن آگاهی از برند را ایجاد می‌کنند، ادراکات را شکل می‌دهند، مخاطبان هدف را شناسایی می‌کنند و با رعایت اصول بازاریابی مدرن به اهداف خود دست میابند.

اصول مدرن مارکتینگ

بازاریابی مدرن برای تحقق اهداف بازاریابی و سازمانی به یک سری اصول پایبند است که به‌وسیله این اصول به تکامل نسبی می‌رسد. در زیر ما به ۸ تا از مهم‌ترین اصول مدرن مارکتینگ می‌پردازیم و هرکدام را توضیح خواهیم داد.

۱. ایجاد تجربه کاربری مناسب

مشتریان مدرن هر دو نوع ارتباط B2B و B2C عناصر پیچیده‌ای از بازاریابی هستند. وقتی صحبت از تجربه به میان می‌آید، همواره کاربران و مشتریان انتظار بالایی دارند. کاربران انتظار دارند هنگام تعامل با وب‌سایت و برند شما تجربه کاربری آسانی از وب‌سایت شما کسب کنند، همچنین ایجاد یک نقطه تماس در هرجایی که کاربر با تبلیغات و صفحات شما تعامل برقرار می‌کند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این نقطه تماس باید به ارزش برند شما اشاره کند و اعتماد ایجاد کند.

نقطه تماس در هرجایی وجود دارد و این شامل وب‌سایت‌ها، پست‌های شبکه اجتماعی، تبلیغات، ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و هر چیزی در این‌بین می‌شود. همچنین برای برندهای B2B، به معنای تعامل با افراد متعدد است که در چرخه‌های فروش این تعاملات به وجود می‌آیند.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است ۶۰ درصد از مشتریان انتظار دارند یک تجربه برند ثابت در همه کانال‌ها داشته باشند و این انتظارات همچنان افزایش می‌یابد زیرا سفرهای خریدار بیشتر و بیشتر بر تجربیات دیجیتال متمرکز می‌شود.

۲. ایجاد ارتباطات شخصی شده با افراد

انتظارات پیچیده مشتری‌ها در بازاریابی مدرن فقط به ایجاد تجربه کاربری مناسب ختم نمی‌شود. این تجربه نیز باید متناسب با آن‌ها باشد و برای مشتریان خاص شخصی‌سازی ‌شده باشد و به عبارتی دیگری در ایجاد تجربه و محتوا به روحیات و علایق مشتری نیز توجه شود. به فرض مثال محتوای وب‌سایت شما باید متناسب با کاربران هدف کلمه کلیدی وب‌سایت شما نوشته‌شده باشد و به دغدغه و سؤالات کاربران بازدیدکننده پاسخ دهد.

برای دستیابی به آن سطح از شخصی‌سازی، به‌عنوان بازاریاب مدرن، باید درک عمیقی از مشتریان خود داشته باشید. مثلا درک کنید که خواسته‌ها، چالش‌ها، سؤالات، امیدها، رویاها و رنگ‌های موردعلاقه آن‌ها چیست؟ هر چه در این زمینه عمیق‌تر شوید، بهتر می‌توانید تجربه شخصی آن‌ها را شکل دهید.

برای رسیدن به این اهداف به فناوری‌های بازاریابی نیاز دارید که بتواند محتوا و تجربه را به‌طور مؤثر برای کاربران شخصی‌سازی کند. در این شرایط، استفاده از پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی، نوعی عملکرد شخصی‌سازی را ارائه می‌دهند و سیستم‌های مدیریت محتوای وب‌سایت را می‌توان طوری پیکربندی کرد تا بیش‌ازپیش به ارائه این اطلاعات شخصی کمک کند.

اجرای استراتژی‌های شخصی‌سازی نیازمند تلاش فراوان و شناسایی دقیق نیازهای مشتری است. تولید محتوای شخصی‌سازی می‌تواند پنج تا هشت برابر ROI در هزینه‌های بازاریابی باشد که ارزش آن را دارد که روی آن سرمایه‌گذاری انجام شود.

۳. یکپارچه کردن استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی همه کانالی

بازاریابی دیجیتال فقط به یک پلتفرم خاص مربوط نمی‌شوند و امکان دارد کاربران هدف ما در بیش از یک کانال دیجیتالی حضورداشته باشند. همچنین مهم‌تر از کشف کانال‌هایی که مخاطبین ما در آن قرار دارند یافتن مهم‌ترین کانال بازاریابی است.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفت است هر فرد به‌طور متوسط ​​بیش از ۱۱ ساعت در روز را صرف چرخش بین اشکال مختلف رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌کند. این رسانه‌ها می‌تواند شامل استفاده از تلفن هوشمند، تلویزیون، رادیو، مجلات و موارد دیگر باشد. بهترین رویکرد در بازاریابی مدرن ایجاد نقاط تماس در چندین کانال است. این استراتژی بازاریابی شش برابر بیشتر از بازاریابی تک کاناله فروش به ارمغان می‌آورد و علاوه برافزایش فروش به شناخت برند ما نیز کمک زیادی می‌کند.

وقتی نوبت به کشف مشتریان جدید می‌رسد، باید فرصت‌های ارائه‌شده به‌وسیله هر کانال را تجزیه‌وتحلیل کنید و از آن‌هایی استفاده می‌کنید که بیشترین مشتری را برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورند.

برای کشف مخاطبین از کانال‌های مختلف لازم است که نقاط تماسی برای ایجاد سرنخ ایجاد کنید که از طریق شیوه‌های بازاریابی مدرن مانند ایمیل مارکتینگ، پست‌های وبلاگی، ویدیو مارکتینگ و… می‌توان این کار را انجام داد.

۴. به‌روز ماندن با تکامل چشم‌انداز بازاریابی

بازاریابان مدرن ذاتا چابک هستند و دائما خود را با فناوری‌ها و رفتارهای در حال تغییر وفق می‌دهند. شما به‌عنوان یک بازاریاب در چرخه بازاریابی مدرن باید همگام شدن با آخرین روندها و به‌روزرسانی‌های الگوریتم را در نظر داشته باشید و اقداماتی را بر اساس اینکه این روندها و به‌روزرسانی‌ها بر عملکرد کمپین‌ها تأثیر می‌گذارند، انجام دهید.

اگر به عنوان بازاریابان مدرن وظیفه‌ دارید برندها را به مشتریان ایده‌آل خود متصل کنید، پس باید رفتارها، انتظارات و ترجیحات مشتریان را درک کنید. باید کانال‌ها و فناوری‌هایی را که این ارتباطات را تسهیل می‌کنند، درک کنید. باید نظارت کنید که چگونه همه این عناصر در طول زمان تغییر می‌کنند.

درحالی‌که برخی اصول بازاریابی ثابت مانده‌اند، چشم‌انداز پیرامون آن اصول به‌طور مداوم در حال تکامل است. به زبان ساده، بازاریابی مدرن به‌سرعت حرکت می‌کند و برای یک بازاریاب لازم است که خودش را با تمام جنبه‌های مختلف آن به‌روز کند.

۵. به حداکثر رساندن کارایی از طریق تکنولوژی بازاریابی و اتوماسیون

نباید برای بهبود راه رسیدن به مخاطبان خود صرفا به کانال‌های دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی تکیه کنید. بهتر است برای تبدیل‌شدن به بازاریابان کارآمدتر به پیشرفت‌های فناوری بازاریابی و اتوماسیون روی بیاورید. این ابزارها با حذف کارهای دستی تکراری، راه‌اندازی جریان‌های کاری ارتباطی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، ردیابی عملکرد، تنظیم کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال و… کارایی منابع و سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی را به حداکثر می‌رسانند.

بر اساس ارقام Marketo، ۷۶ درصد از شرکت‌هایی که اتوماسیون بازاریابی را پیاده‌سازی می‌کنند، در سال اول بازده سرمایه‌گذاری خود را به دست می‌آورند. نه‌تنها این، بلکه ۴۴ درصد از آن‌ها تنها ظرف شش ماه بازدهی را مشاهده می‌کنند.

هر شرکتی (مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشد)، می‌تواند با به‌کارگیری این ابزارها شاهد این حجم از پیشرفت در مدت‌زمان کوتاهی باشد، البته لازم به ذکر است که باید تمام جنبه‌های دیگر بازاریابی را نیز رعایت کرده باشد و به‌تنهایی استفاده از ابزارهای اتوماسیون کارساز نخواهد بود. هم‌اکنون خبر خوب این است که این فناوری به‌طور گسترده در دسترس است و با سرعتی سریع در حال گسترش و پیشرفت است.

با وجود تعدادی بسیار زیادی از ابزارهای اتوماسیون شرکت‌ها و برندها باید هوشمندانه‌ترین انتخاب را برای آن داشته باشند و متناسب با کسب‌وکار خود بهترین آن را انتخاب کنند.

۶. ترکیب آموزش درونگرا با تبلیغات برونگرا

مشتریان امروزه با حجم عظیمی از اطلاعات روبه‌رو هستند، به این معنی که مشتریان بالقوه قبل از تصمیم‌گیری درباره خرید، تحقیقات بیشتری نسبت به قبل انجام می‌دهند. درواقع، ۸۱ درصد از خریداران قبل از خرید، تحقیقات آنلاین انجام می‌دهند و بیش از ۷۰ درصد از خریداران B2B قبل از تماس با نماینده فروش، نیازهای خود را به‌طور کامل تعریف می‌کنند. خریداران امروزی قبل از انجام تحقیقات قابل‌توجهی حرکتی انجام نمی‌دهند و اکثریت قریب به‌اتفاق این تحقیقات به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

بازاریابی درون‌گرا به برندها اجازه می‌دهد تا در این تحقیق و درعین‌حال شکل دادن به ادراکات و ایجاد اعتماد در هر مرحله از سفر جذب مشتری، به آن‌ها کمک کنند. این عمل صرفا برای کمک به مشتری و یک عمل خیرخواهانه نیست، هزینه لیدهای (سرنخ‌های) ورودی ۶۱ درصد کمتر از سرنخ‌های خروجی است.

با وجود مزایای مقرون‌به‌صرفه آن، بازاریابان مدرن می‌دانند که ورودی نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین خروجی شود. بازاریابی درونگرای واقعی برای ایجاد حرکت به زمان نیاز دارد. Outbound این تلاش‌ها را با ایجاد آگاهی از نام تجاری و اغلب نتایج سریع‌تر افزایش می‌دهد؛ مانند همه‌چیزهای بازاریابی مدرن، نکته کلیدی یافتن تعادلی است که برای برند شما، مشتریان و البته بودجه شما بهترین کار را دارد.

۷. اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل عملکرد بازاریابی

بازاریابی یک سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری‌ها با بازده سنجیده می‌شوند. ۹۸ درصد از مدیران ارشد بازاریابی از اندازه‌گیری ROI به‌عنوان نگرانی شماره یک خود یاد می‌کنند. مهم نیست که ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها چقدر پیشرفته می‌شوند، بخش‌های خاصی از بازاریابی وجود دارد که اندازه‌گیری برخی از معیارها هنوز برای آن‌ها به‌سختی محاسبه می‌شود.

ظهور گوگل و ابزارهای بی‌پایان تجزیه‌وتحلیل، درک اسناد بازاریابی را بسیار آسان کرده است، اما سایر ابتکارات بازاریابی مانند استراتژی توسعه برند می‌تواند برای ارزیابی پیچیده‌تر باشد. به‌خصوص اگر بخواهید این معیار را در کوتاه‌مدت به دست آورید.

بااین‌حال باز هم بازاریابی مدرن تسلیم نمی‌شود و بازاریابان سخت کار می‌کنند تا فرآیندها و چارچوب‌هایی بسازند تا معیارهای قابل‌اندازه‌گیری را محاسبه کنند.

اگرچه تلاش برای شفافیت ۱۰۰ درصد اسناد و داده‌های بازاریابی ممکن است گاهی اوقات اشتباه باشد، اما ارزشی که بینش‌های مبتنی بر داده در شکل‌دهی و به حداکثر رساندن بازده برنامه‌های بازاریابی دارند، قابل‌انکار نیست.

۸. اجرای تکراری و بهینه‌سازی کمپین‌ها

یک استراتژی بازاریابی مدرن هرگز به خط پایان نمی‌رسد و برای تکامل یافتن به تکرار و بهینه‌سازی نیاز دارد. باید دائما در حال کاوش کانال‌های جدید بود، ابزارها و فناوری‌های جدید را در بازاریابی به کار گرفت، با تغییرات بازار سازگار شد، از رقبا پیشی گرفت و استراتژی‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را طراحی کرد که ممکن است از استراتژی‌های قبلی کامل‌تر باشد.

بهینه‌سازی و تکرار کمپین‌های بازاریابی باید همیشه وجود داشته باشند و همیشه به سمت چابکی حرکت کنند. بازاریابی چابک موفقیت پروژه، بهره‌وری، رضایت شغلی و درآمد را افزایش می‌دهد.

برندهایی که مطابق با رویکرد چابک عمل می‌کنند که شامل اجرای تکراری و بهینه‌سازی می‌شود، می‌توانند به‌سرعت به تهدیدات و شرایط بحرانی جدید پاسخ دهند و درعین‌حال از بینش‌ها و فرصت‌های تازه بهره ببرند. رویکرد چابک می‌تواند به‌روزرسانی سریع یک کمپین موجود را بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تسهیل کند. همچنین به بازاریابان کمک می‌کند که تا کمپین‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده را به یک فرصت جدیدی تبدیل کنند. مهم نیست که اجرا چقدر برای شرکت پیامد داشته باشد، این چرخه تکراری به برندها اجازه می‌دهد تا عملکرد بازاریابی خود را به حداکثر برسانند.

سؤالات متداول

بازاریابی مدرن به چه معناست؟

بازیابی مدرن به زبان ساده به معنی استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتالی و فرصت‌های روز برای افزایش پایگاه مشتریان، کمک به رشد برند سازی، افزایش فروش و دیگر اهداف بازاریابی است.

نمونه‌هایی از بازاریابی مدرن چیست؟

متداول‌ترین استراتژی‌های بازاریابی مدرن مورداستفاده عبارت‌اند از: تبلیغات اینترنتی، بازاریابی ایمیلی، وب‌سایت فروشگاهی، شبکه های اجتماعی و…

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن در چیست؟

بازاریابی سنتی دارای اهداف کوتاه‌مدت است. بازاریابی مدرن دارای اهداف درازمدت است. مفاهیم بازاریابی سنتی فقط بر محصولات تمرکز دارد. مفاهیم مدرن بازاریابی بر نیازها و خواسته‌های مشتری تمرکز دارد. این نوع بازاریابی مشتری را با تمرکز بر فروش محصول/خدمات و بهره‌مندی از سود بالا هدف قرار می‌دهد.

منبع : مدیااد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *